• ЈПД

#128: Израда зборника ученичких текстова по угледу на српску средњовековну књижевност - пројекат

Опште информације

  • Наставник:
    Станка Ел Рабади
  • Назив школе:
    Шабачка гимназија, Шабац
  • Тип школе:
    Гимназија
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Шабац
  • Предмет:
    Српски језик и књижевност
  • Одељење:
    1/5, природно-математички смер
  • Број ђака:
    30
  • Тип часа/наставе:
    Пројекат
  • Облик рада:
    Групни рад

Циљ и исходи наставе

усвајање знања о:
- најзначајнијим жанровима српске средњовековне књижевности,
- стилским и језичким одликама, топосима
- културноисторијском контексту настанка
- најзначајнијим делима српске средњовековне књижевности
- особености српске књижевности у односу на византијски узор
примена знања на изради самосталног текста


Детаљан опис

Пројекат је трајао 3 недеље. На уводном предавању (фронтална настава, школа је још увек била редовна) у корелацији са наставним градивом из историје ученици су повезали периодизацију и културно-историјске развоје словенске писмености и везе са Византијом. Упознати су са настанком средњовековне књиге и профилом средњовековног писца и преписивача (Запис на Мирослављевом јеванђељу, Ситничарнице грешних дијака из Политикиног забавника, инсерти из филма о Мирослављевом јеванђељу).
Током три недеље на РТС Планети ученици су пратили наставу где су обрађена најзначајнија дела средњовековне књижевности по жанровима (посланица, похвала, житије, служба). Поред датих предавања, добили су наставне материјале за детаљније истраживање жанрова и дела преко Гугл драјва и задатке да по групама напишу самосталан текст у једном од обрађених жанрова, како би се на крају наставе формирао зборник радова.


Платформе и опрема

Вордпрес блог Српски језик и књижевност
РТС планета - предавања из средњовековне књижевности
Пројекат Растко
Ризница српска
Гугл драјва
online.anyflip платформа
Конверзација и консултација са ученицима одвијала се преко Фејсбука
Сократив квиз за проверу знања


Дигитални алати

Основна конверзација са ученицима одвија се преко ФБ групе јер је она прегледна за дељење наставних материјала и разговор са ученицима групно и појединачно. У Вордовим документима служила сам се балонима са коментарима за анализу издвојеног садржаја. Сарадња се заснивала на усмеравању на одговарајуће изворе по групама и давање повратне информације.


Литература

Миодраг Павловић, Зона Мркаљ: Читанка за 1. разред гимназија и средњих стручних школа Клет. 2019. Београд
Јован Деретић: Стара књижевност, Историја српске књижевности, Пројекат Растко
Радмила Маринковић: Српска средњовековна књижевност, Пројекат Растко
Допунски избор текстова, Пројекат Растко
Постанак и средњовековна књижевност, Ризница српска
Ситничарнице грешних дијака, Политикин забавник


Самопроцена часа

Самопроцена пројекта је изведена на основу анализе ученичких радова као резултата. Ученици су подељени у групе по жанровима, али пошто су задаци били појединачни (зборник има 30 радова), могуће је вредновати прецизно сваки.
Процена и вредновање усвојених знања обављена је преко платформе Сократив.


Оцена ученика

Како је сарадња текла преко ФБ, коментара је било у свакој фази рада. Повратна информација је да је истраживање напорно и захтевно, али да је збирка као резултат нешто сасвим ново и оригинално и да су у њеној припреми уживали.


Опис подршке

Министарства просвете и РТС планете - предавања у идеалном тренутку. Зато сам се и определила за овај пројекат, да повежем наставу са оним што нам је Министарство обезбедило.


Предности и потешкоће за наставнике

Предност и потешкоћа је што се посредством интернета као извора информација настава може развити толико далеко да је тешко издвојити најважније и уопште одвојити се од теме када се исцрпе оне информације које су предвиђене планом и програмом.
Иако је писмена комуникација у настави српског језика изузетно значајна и корисна (службена и сарадничка кореспонденција, провера и утврђивање знања из правописа), недостатак непосредне комуникације често успорава ток пројекта.


Предности и потешкоће за ученике

Наставник није доступан у исто време када ученик ради, када је извор информације широк честа су лутања. У учионици би ученик био надгледан, а наставник доступан.