• ЈПД

#271: Солфеђо за основну музичку школу - видео часови на Јутјуб каналу

Опште информације

  • Наставник:
    Марија Капларевић
  • Назив школе:
    Музичка школа Ватрослав Лисински, Београд (Чукарица)
  • Тип школе:
    Основна
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Београд-Чукарица
  • Предмет:
    Солфеђо
  • Одељење:
    Сви разреди којима предајем
  • Број ђака:
    71 мој ученик и ученици широм Србије који су користили моје видео часове
  • Тип часа/наставе:
    Мешовити тип
  • Облик рада:
    Фронтални

Презентација

Marija Kaplerevic nastava konkurs.pdf

Корисни линкови

https://www.youtube.com/user/Macilija26

 


Циљ и исходи наставе

Циљеви наставе солфеђа у основној музичкој школи подразумевају развој музичког слуха, писмености и музикалности или како се још може рећи развој музичког мишљења. Солфеђо је предмет заступљен са два часа недељно током целог основномузичког школовања. Исходи наставе солфеђа чине развој низа музичких вештина које се могу сврстати у неколико наставних области - мелодику, ритам и теорију музике. Основна идеја је да се циљеви и исходи наставе морају и могу задржати и у настави на даљину.


Детаљан опис

Настава на даљину је у првој недељи осмишљена у форми комуникације са ученицима путем платформе за учење на даљину (Едмодо). С обзиром на то да за музичке школе нису креирани ТВ часови, нити постоје електронски уџбеници или други мултимедијални материјал, јавила се потреба за креирањем видео материјала који би ученици испратили у време које им највише одговара, а онда путем Едмодоа (или друге пратформе) послали снимак или слику задатака наведених у видео часу.
Настава солфеђа се иначе најчешће одвија као фронтална, јер је правилна демонстрација наставника на школским часовима неопходна да би ученици усвојили вештине. У том смислу, није било тешко пренети учионицу у виртуелни простор. Изазови наставе на даљину чине пре свега немогућност непосредног контакта наставника са ученицима, која је неопходна у развоју вештина, а овде је надомешћена детаљном демонстрацијом елемената тих вештина.
Сваки видео час је осмишљен у складу са програмом, пратећи повратне информације од стране ученика, тако да омогући самостални рад ученика. На часу се најављује циљ и сврха учења, припрема се за рад, даје нов садржај и детаљна демонстрација за његово извођење, упутства за вежбање и утврђивање знања. Такође, на сваком часу су наведени могући изазови за ученике.
Дидактички материјал за наставу чини у највећој мери ауторски материјал, као и одговарајући материјал из дечије, уметничке и фолклорне баштине. Сви аутори су наведени у видео часовима.


Платформе и опрема

Едмодо, Јутјуб. персонални рачунар за креирање нотног и текстуалног дидактичког материјала и презентација, таблет - за снимање видео часова и дигитални клавир - наставно средство.


Дигитални алати

МuseScore - програм за писање нотног материјала, MS PowerPoint - за израду презентација, XRecorder za Android - апликација за снимање екранам уз употребу фронталне камере.


Литература

Највећи део дидактичког материјала је компонован и осмишљен за потребе ове наставе.
Остало су ауторске песме из збирки Александре Каралић (самостална издања - скрипта).
Љиљана Пантовић (1986.) Солфеђо кроз песму
Jean-Clement Jollet Jeux de rythme et jeux de clet (I - III).
Примери са пријемних испита за средње музичке школе (приватна архива).


Самопроцена часа

Самопроцену вршим кроз интеракцију са својим ученицима путем задатака које ми шаљу, као и путем коментара које ми остављају и у складу са тим осмишљавам наредне часове и коригујем наставни план.
Велики број колега користи у својој настави моје видео часове, што говори да су употребљиви за много шири круг ученика од мојих.


Оцена ученика

Ученици су оценили наставу као занимљиву, необичну, допада им се дидактички материјал, али су навели и да им недостаје живи контакт са другарима и са мном.


Опис подршке

У старту је присутна подршка школе у којој радим, јер је пројекат започео као подела посла међу колегама. Такође преко председнице Заједнице музичких и балетских школа Србије моји часови су постали видљивији за све музичке школе у Србији, те их користи велики број колега и ученика.


Предности и потешкоће за наставнике

За мене лично ово је била прилика да усавршим своје информатичке вештине. Потешкоће су подразумевале рад од куће, мешање животног и радног простора и непостојање правог радног времена.


Предности и потешкоће за ученике

Ученици су добили прилику да самостално усавршавају своје вештине, што је велики изазов, јер је ниво њихове саморегулације релативно низак - код већине свакако. Међутим, многи ученици су се ослободили у свом простору, знајући да имају времена да ураде задатак, тако да су неки ученици показали значајно боље резултате него у настави у учионици.
Многи ученици су добили прилику да користе своје паметне телефоне и рачунаре на начин на који нису навикли, а који ће им бити користан и изван школе.


Коментар

Волела бих да све добре стране наставе на даљину покушам да применим у учионици - да више користим мултимедијална средства, али и да ученици остану мотивисани да самостално раде на одређеним сегментима својих вештина и користе информационе технологије у комуникацији са мном, као и међусобно.