• ЈПД

#276: Провера Омовог закона – виртуелна лабораторијска вежба помоћу Фет симулација

Опште информације

  • Наставник:
    Славољуб Митић
  • Назив школе:
    Гимназија Светозар Марковић, Ниш (Палилула)
  • Тип школе:
    Гимназија
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Ниш-Пантелеј
  • Предмет:
    Физика
  • Одељење:
    II 4
  • Број ђака:
    31
  • Тип часа/наставе:
    Мешовити тип
  • Облик рада:
    Фронтални, индивидуални

Презентација

Provera Omovog zakona Slavoljub Mitic.pptx

Корисни линкови

https://youtu.be/eC5fW-dI24Y

 


Циљ и исходи наставе

Провера Омовог закона за део струјног кола коришћењем информационо-комуникационих технологија
Ученици:
• знају да формирају најједноставније струјно коло;
• знају како да повежу амперметар и волтметар у струјно коло и да измере јачину електричне струје и напон на потрошачу.
• користе Ексел за обраду података и приказивање графичке зависности физичких величина;
• анализирају график и знају да прочитају вредност електричне отпорности;
• користе рачунар


Детаљан опис

Час је одржан уз помоћ платформе за организовање видео-конференција и вебинара БигМаркер. Активност започиње тако што наставник креира видео-конференцију и доставља ученицима линк преко кога могу да приступе конференцији. Линк и обавештење о времену одржавања достављен је ученицима преко Фејсбук групе Гимназија Светозар Марковић II4 2018. Када уђу и виртуелну учионицу, ученици могу да користе чет, камеру и микрофон.
Посебно је значајна могућност снимања конференције, тако да ученици могу и касније да прегледавају садржај и поново прођу кроз делове који их посебно интересују.
У уводном делу часа ученици решавају Мудл тест од 22 питања.
Помоћу Фет симулација, а на основу датог упутства, проверавају Омов закон. Фет је интернет портал са интерактивним симулацијама из природних наука.
Сваки ученик самостално решава задатак, мери физичке величине и обрађује податке. На тај начин се постиже то да су сви ученици активни учесници наставног процеса. Суочавају се са проблемима и решавају их самостално или уз помоћ наставника.
У току рада ученици добијене податке уносе и обрађују у програму Ексел. На основу измерених вредности физичких величина цртају график у Екселу и са графика одређују вредност отпорности. Ексел документ постављају на Мудл.
Након одржаних часова ученици су попунили Гуглов упитник и проценили активности на часу.
У току рада ученици су користили користили мобилне телефоне и рачунаре.
Подаци о часу и снимак часа - https://www.bigmarker.com/gsm/II-4-07-05-2020


Платформе и опрема

БигМаркер - https://www.bigmarker.com/communities/gsm/conferences,
Мудл - https://moodle.fizis.rs/
Фет силулације - https://phet.colorado.edu/sr/
Физис - http://fizis.rs/
Опрема: два рачунара, мобилни, интерактивна табла Wacom


Дигитални алати

БигМаркер - https://www.bigmarker.com/gsm/II-4-07-05-2020
Мудл тест - https://moodle.fizis.rs/mod/quiz/view.php?id=1342
Фет силулације - https://phet.colorado.edu/sr/simulation/circuit-construction-kit-dc-virtual-lab
Office 365 – Excel
Гугл диск –
https://drive.google.com/drive/folders/1qwxu-kJHDYZSN2-4EERTaiw1fotU4Ae3?usp=sharing
Гугл упитник - https://forms.gle/YgP3M8g5EhwABkni6


Литература

Мирослав Шнеблић, Јовица Милисављевић, Физика 2, Уџбеник физике за други разред гимназије природно-математичког смера, Нови Логос, Београд, 2016
Наташа Чалуковић, Наташа Кабелбург, Физика 2, Збирка задатака и тестова за други разред гимназије, Круг, Београд
Ерик Мазур, Колегијално подучавање, Универзитет у Београду, Физички факултет, 2016


Самопроцена часа

Попуњавањем Гугловог упитника (https://forms.gle/YgP3M8g5EhwABkni6) ученици су проценили наставу на даљину, активности наставника и програмских алата који су коришћени.
На основу ученичких одговора извршена је анализа наставе на даљину, процене рада наставника и процена програмских алата који су коришћени. Детаљна анализа Гугл упитника постављена на Гугл диск.


Оцена ученика

Процену рада ученици су извршили попуњавањем Гугловог упитника (https://forms.gle/YgP3M8g5EhwABkni6). Кроз овај упитник ученици су проценили наставу на даљину, активности наставника и програмских алата који су коришћени. Упитник су попунили сви ученици (31). Неке од процена ученика: организација наставе на даљину (4,55), најкориснији алати за ученике су Мудл платформа (24) и сајт Физис (27).


Опис подршке

Захваљујем се Удружењу за подстицање предузетништва Живојин Мишић из Београда које је организовало пројекат Најбољи едукатори Србије 2014. У оквиру овог пројекта сам добио на поклон лаптоп и интерактивну таблу које сам користио током реализације наставе на даљину.


Предности и потешкоће за наставнике

Организација вебинара захтева сараднички рад бар два-три модератора. Пошто за то није било услова, у току рада сам увек користио два рачунара – један за рад, а други за контролу оног материјала који ученици виде.
Приликом преласка на рад на даљину подразумевало се да наставници имају у сопственом власништву одговарајућу опрему. Мислим да би овај проблем требало системски решити – обезбедити адекватну ИТ опрему за сваког наставника.
Сви часови су снимљени, па ученици могу да их погледају.


Предности и потешкоће за ученике

Неки ученици су имали проблем са стабилном интернет везом и кваром опреме. Ове проблеме смо превазилазили кроз вршњачку помоћ. Радили су заједно са друговима из одељења који станују у близини.


Коментар

Убрзани развој технике и технологије намеће све веће захтеве пред савремену наставу. Методе и облици рада се свакодневно мењају. Од наставника и ученика се све више тражи да, осим основних вештина и знања, користе савремене алате за учење који ће им омогућити активну примену стечених знања. Али без обзира на све промене, човек је и даље у центру свега, од њега и његове креативности зависи шта ће и како функционисати. Савремена технологија може само да помогне да рад буде садржајнији и квалитетнији.
Симулације уместо реалног процеса појаве или демонстрационог експеримента имају смисла онда када у школским условима није могуће реализовати процесе и огледе. Употреба савремених наставних средстава сама по себи не значи да ће рад бити садржајнији и ефикаснији. Педагошки ефекат примене савремених наставних средстава у великој мери зависи од педагошких вештина наставника и ефикасности његовог рада. Савремена наставна средства само су оруђе у рукама наставника, подређена потребама наставе. Ако се исти или већи ефекат у неким областима може постићи и без коришћења рачунара, не треба их користити по сваку цену.