• ЈПД

#291: Компјутерска графика кроз истраживачке задатке и рад на онлајн платформи за 3Д моделирање

Опште информације

  • Наставник:
    Гордана Петровић
  • Назив школе:
    Машинска техничка школа 14. октобар, Краљево
  • Тип школе:
    Средња стручна школа
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Краљево
  • Предмет:
    Компјутерска графика
  • Одељење:
    II-1 Машински техничар за компјутерско конструисање
  • Број ђака:
    16
  • Тип часа/наставе:
    Мешовити тип
  • Облик рада:
    Индивидуални рад, рад у групи, фронтални

Циљ и исходи наставе

ЦИЉЕВИ:
• Овладавање принципима организације CAD пакета и увежбавање њиховог
коришћења
• Оспособљавање ученика за самостално коришћење CAD пакета
• Оспособљавање ученика за самостално учење и усавршавање
ИСХОДИ:
• Зна карактеристике CAD пакета и могућности
• Креира скице у процесу моделирања, формира и модификује 3Д моделе
• Мотивисаност ученика за усавршавање у области 3Д моделирања


Детаљан опис

Прва активност -Свет 3Д моделирања, групни рад. Истраживачки задаци на тему 3Д моделирање. Коришћен је Гугл док за прикупљање, селекцију и одабир садржаја. Резултати истраживања су приказани преко веб алата као мапе ума и Прези презентације. Урађена је самопроцена и процена радова преко Гугл упитника.
Друга активност- индивидуални рад ученика на тему: Слободни програми и алати у облаку за 3Д моделирање. Истраживачки задатак о слободним програмима и Веб алате за 3Д моделирање. Сваки ученик је у Падлет поставио линк где се програм може преузети или линк ка онлајн алату, опис, видео упутство, пример и дао лични коментар. Ученици су коментарима процењивали опис и могућност примене алата у даљем току реализације наставе.
Трећа активност – Моделирање аватара. Након анализе описа и коментара изабрали смо алат за моделирање који није везана за нашу струку већ за уметност и креативно изражавање. Преко рачунара и мобилног телефона моделирали су аватаре.
Четврта активност –Моделирамо за струку
Након привикавања на учење у Гугл учионици изабрали смо платформу Оншеп (Onshape) за 3Д моделирање како би сви ученици могли равноправно да прате наставу. Алат испуњава све потребе реализације наставног плана и програма предмета, бесплатан је за коришћење и безбедно је окружење за рад ученика.
Као настави материјали коришћена су упутства наставника која су постављана на сајт наставника, видео упутства наставника, упутства са Ју тјуб-а и упутства са платформе, као и примери за самосталан рад.


Платформе и опрема

Гугл учионица, Оншеп (Onshape https://www.onshape.com/) платформа за 3Д моделирање. Опрема рачунар и телефон.


Дигитални алати

Wordpress.com за објаву наставних материјала (сајт наставника), Гугл док, за сараднички рад, Гугл упитник за самопроцену и процену радова, Мајндомо и Прези за прављење мапа ума и презентација на основу групног рада ученика. Падлет за приказ резултата истраживања појединачних радова ученика. Stephaneginier, алат за слободно моделирање, Импровизуј говорницу (Gosoapbox) за процену наставе, Ју тјуб.


Литература

Компјутерска графика за други разред машинске школе. Глигорије Марковић, Небојша Лазовић
Ју тјуб канал Onshape https://www.youtube.com/channel/UCTvd5lUSLtTH8Qcd7Pl1nQg
CAD Video Tutorials https://www.youtube.com/channel/UCrKeXzi3JQ6LK_d3aKrVY4A


Самопроцена часа

У припремама за активности се налазе процене успешности за сваку активност. Генерално сви ученици учествују у раду, неколико ученика се више ангажује и постиже боље резултате него у стварној учионици. Са друге стране има и оних којима је потребна додатна помоћ. Детаљна самопроцена целокупног рада није спроведена.


Оцена ученика

Ученици су попуњавали евалуациони упитник где су оценили реализацију наставе и одговарањем на питања процењивали успешност, предности и недостатке наставе и давали коментаре о постигнутим резултатима. Коришћен је алат Импровизуј говорницу (Gosoapbox).


Било је подршке од

Колега


Предности и потешкоће за наставнике

Предност овакве реализације наставе, коришћењем програма отвореног кода и онлајн алата и апликација је могућност коришћења на свим уређајима. Оно што је тешкоћа је чињеница да за овакву реализацију наставе треба много више времена, а и нових начина приступа настави (методичких промена и успостављања комуникације на другачији начин), као и припреме материјала за реализацију. Међутим ти материјали, али и искуство остају за убудуће.


Предности и потешкоће за ученике

Ученици су већ имали искуства са коришћењем дељених докумената и Веб алата, тако да им то није био проблем. Коришћење платформе за 3Д моделирање је за њих била новина. Међутим, како је радно окружење слично програму у коме су радили на редовним часовима успешно су прихватили промену. Проблем су имали они ученици који су платформу користили искључиво преко телефона. Без обзира што све може да се користи, величина екрана знатно отежава рад и прегледност и захтева много више стрпљења и труда.


Коментар

Специфичност предмета и потреба за програмским пакетом који ученици нису могли да обезбеде због техничких проблема je делимично решена захваљујући онлајн платформи за 3Д моделирање и свим могућностима које на њој постоје. Уводне активности на почетку наставе на даљину имале су за циљ да мотивишу и охрабре ученике за даљи рад и учење. Даљи рад и реализација наставе настављена је уз примену платформе Онсхеп (Onshape). Сличност окружења за рад са програмом који смо користили у школи је олакшавала рад. Разлике и новине смо савладавали у ходу, током рада. Добра страна је што платформа са наставничким налогом пружа могућност дељења докумената радова са ученицима, што представља додатну помоћ ученицима за решавање проблема и нејасноћа. Кад је сама платформа за 3Д моделирање у питању значајно је и то да у оквиру саме платформе постоји центар за бесплатно самостално учење са упутствима која ученицима пружају могућност за усавршавање и проширивање знања и бесплатно добијања сертификата.
Могућности има пуно, али није их лако организовати и спровести. Потребна је квалитетна припрема за коју треба много учења, рада и залагања. Платформа је била новина и за мене, дешавало се да заједно са ученицима откривам могућности. Оно што морам да нагласим је да је први почетни ентузијазам ученика полако нестајао (нарочити по укидања ванредног стања), некако су били задовољни постигнутим, што говори о недостатку интересовања и мотивације. О овом проблему треба размишљати и тражити начине како да се реши. Извођење онлај наставе се доста разликује од наставе у учионици потребно је методичко знања али и искуство. Овог пута смо експериментисали онако како смо знали и умели, стекли смо искуство и можемо учити на сопственим грешкама.