• ЈПД

#297: ДОК НЕ ПАДНУ МАСКЕ Тридесет два видео предавања из математике

Опште информације

  • Наставник:
    Ђорђе Домазет
  • Назив школе:
    Митровачка гимназија, Сремска Митровица
  • Тип школе:
    Гимназија
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Сремска Митровица
  • Предмет:
    Математика
  • Одељење:
    IV4, IV5, IV6, IV2, IV3, II1
  • Број ђака:
    152 укупно. По одељењима II1 (26), IV2 (23), IV3 (30), IV4 (26), IV5 (19), IV6 (28).
  • Тип часа/наставе:
    Пројекат
  • Облик рада:
    комбиновани

Циљ и исходи наставе

Циљ овог пројеката је да: укључени ученици савладају градиво математике предвиђено планом и програмом за свој разред и смер гимназије, развију комуникационе и дигиталне вештине, повећају степен информатичке писмености, продубе заинтересованост за математику и коришћење друштвених мрежа и интернета у сврхе образовања. Исходи пројекта: ђаци ће за време пандемије одржати „интелектуалну кондицију“, савладаће план и програм за предмет математика, интернет ће користити на прагматичнији начин.


Детаљан опис

Пројекат „Док не падну маске“ стастоји се од 32 видео предавања на даљину из математике која су намењена ученицима Митровачке гимназије у време трајања ванредног стања. Свако предавање је једна лекција на You Tube каналу под истим називом. Ученици природно-математичког, рачунарског и општег смера четврте године су једна група (12 предавања), матуранти друштвено-језичког смера друга група (8 предавања) и ученици друге године су трећа група (12 предавања). Свако предавање прати званични план и програм и пружа ученицима могућност да онлајн савладају градиво, на начин који би то учинили и у редовној настави. Примери и задаци су актуелни и требали би додатно да заинтересују ученике. Поред You Tube канала, ученици имају и интернет страницу „Док не падну маске“ на којој су сабране све активности током овог пројекта. Ту су постављени и други садржији који им могу помоћи у припремању матурских и пријемних испита, али их и едуковати о понашању у току пандемије. На Гугл учионици добијају домаће и контролне задатке, а zoom платформе директно комуницирају и са професором. Ова комуникација се одвија, не по групама, него по одељењима. Предавања су припремљена у Microsoft Power Point-у, а након тога обрађивана у Corel Video Studio-у. Трају око 30 минута, а имају два видео и неколико звучних улаза, тако да ученици могу поред самог предавања, видети и професора, а у слушати музичку позадину. Пројекат је врло обиман, али је реализован успешно.


Платформе и опрема

Користио сам свој лаптоп (старији је модел, па нема оловку и екран на додир што би овакав облик наставе знатно олакшало) и наравно мобилни телефон. Од платформи Гугл учионицу (за домаће задатке), Zoom (за видео конференције), Wordpress (за сајт), You Tube (за постављање 32 предавања), Wordwall (за


Дигитални алати

За обраду видео садржаја сам користио Corel Video Studio и Adobe Premiere. Power Point је служио за припрему предавања у облику презентација, уз подршку Microsoft Word-а, Geo Gebra-е (за цртање графика функција решавање тригонометријских проблема) и наравно Adobe Photoshop-а за обраду слика.


Литература

Бронштејн, Семенђајев, Мусиол, Милиг – Математички приручник, Soho graph, Београд, 2004.
Владимир Драговић, Павле Младеновић, Срђан Огњановић – Припремни задаци за матрематичка такмичења за ученике средњих школа – материјал за младе математичаре, Друштво математичара Србије, Београд, 1999.
Владимир Мићић, Живорад Ивановић, Срђан Огњановић – Математика за други разред средње школе, Завод за издавањ


Самопроцена часа

Самопроцену сам врши преко броја и дужине прегледа на You Tube каналу, као и у непосредном контакту са ученицима и другим колегама. Упоређивао сам своја са предавањима на РТС Планети, како у стручном тако и у визуелном погледу


Оцена ученика

На овај конкурс сам се и пријавио по наговору ученика који су ми га послали, уз речи да су предавања изузетна. То ми је била и једна од највећих сатисфакција и морална подршка за даљи рад. Ђаци су факултативно добили упитник, и позитивно оценили наставу. Чак су и неки бивши ђаци, сада студенти, редовно пратили предавања и коментарисали их.


Опис подршке

Подршку у раду сам добио од својих садашњих ученика, а по питању реализације конкретних активности и одабиру средстава за ивођење наставе од некадашње ученице Јулије Кендришић.


Предности и потешкоће за наставнике

Предавања су прегледнија, а резултати рада сачувани и могу се, уз малу дораду користити и касније. Настaвом се може обухватити већи број ученика од једног одељења. Могу се ђацима овим путем представи и компетентности из дигиталних области. Озбиљан недостатак је што, у постојећем систему вредности, објективно оцењивање у настави на даљину је једино индивидуално. Такође настава на даљину, када се ради први пут, изискује временски неупоредиво веће ангажовање наставника, него класична настава.


Предности и потешкоће за ученике

Ученик предавања може да гледа одложено, када му одговара и да се сам враћа на недовољно јасне делове. Може сам себи да одређује ритам, а пажњу му не одвлаче друга дешавања у одељењу. Нажалост, ученик не може да има реалну представу о својим постигнућима у односу на остале ђаке, јер у оваквом облику групне провере знања постоје бројне могућности за злоупотребе од стране других ученика.


Коментар

Оно што бих посебно желео да истакнем у пројекту којим конкуришем су његов обим и време трајања, као и обим обухваћених ученика (152). Он се не може урадити ни за један, ни за недељу, па ни за месец дана. За њега је потребно бар два месеца константног и континуираног рада,колико је нажалост и трајао најјачи удар ове пандемије, уз велику количину претходног знања , не само у математици, него и знања и учења у видео обради и дигиталној комуникацији. У условима социјалног дистанцирања сви ми смо имали потребу да радимо и да се сналазимо на опреми коју смо имали у својој кући, што је вероватно дало и неку посебну драж предавањима. Било смо као редитељи који за снимање својих филмова немају ни превише опреме, ни глумаца, ни статиста, ни скупих продукцијских ефеката. Нисмо опремљени уређајима који имају оловке и екране на додир са развијеним whiteboard-ом да бисмо израђивали задатке као и на обичном часу. Да су школе у неком обиму радиле, вероватно би се снимали пред паметном таблом, али испало је овако. Ванредна стања су и прилике да ванредно усавршимо сва своја знања, свој однос према раду и проверимо своју истрајност и издржљивост у сваком погледу.