• ЈПД

#303: Кућна математика, мини пројекти за први разред основне школе

Опште информације

  • Наставник:
    Милица Јовановић
  • Назив школе:
    Основна школа Мина Караџић
  • Тип школе:
    Основна
  • Сектор:
    Приватни
  • Општина:
    Београд-Савски венац
  • Предмет:
    Математика
  • Одељење:
    Први разред, одељење 1
  • Број ђака:
    12
  • Тип часа/наставе:
    Пројекат
  • Облик рада:
    Групни, фронтални, индивидуални рад

Презентација

Кућна математика.pdf

YouTube


Циљ и исходи наставе

Основни циљеви су: повезивање математике са свакодневним животом и окружењем ученика, практична примена знања и подстицање развоја вештина за 21. век – аналитичност, креативност, вештине презентовања и јавног наступа, информатичка писменост.
Исходи: ученик има ширу слику о математици у окружењу и повезаности математике са осталим наставним областима; ученик практично примењује сабирање, одузимање и упоређивање бројева, графички представља податке и спроводи једноставан експеримент.


Детаљан опис

Дан математике, 14. април 2020, почео је онлајн часом у ком су представљени материјали и дате инструкције за рад (садржаји пројеката претходно су одабрани у договору са ученицима). Ученици су реализовали мини пројекте у кућним условима и креирали различите видове презентација. Фотографисали су своје радове и правили видео снимке, које су качили на свој електронски портфолио на апликацији Class Dojo. По завршетку радова, повратних информација и корекција организовали смо групну презентацију која је обухватала презентовање продуката пред одељењем преко апликације Zoom, а потом индивидуално самооцењивање ученика.
Ученици су активно учествовали у одабиру садржаја кроз тимски рад. Укључивање ученика у процес планирања и давање избора утицали су да мотивација буде на веома високом нивоу. На мотивацију је значајно утицало и креирање фотографија и видео снимака и употреба апликације Class Dojo која је за ученике првог разреда изузетно атрактивна. Креативност ученика ангажована је кроз осмишљавање сопственог новца и начина презентовања.
Током школске године ученици су имали искуства са анализом и презентовањем података, што је представљало добру полазну основу за самосталну реализацију пројеката и самопоуздање у раду.
Савремени концепти примењени у раду су: пројектно оријентисана настава, СТЕМ и ИКТ у настави. Садржаји мини пројеката су плод вишегодишњег искуства и истраживања савремених концепата учења и потреба ученика које припремамо за неизвесну и динамичну будућност.


Платформе и опрема

Апликација Zoom
Онлајн платформа Class Dojo
Електронска табла Smart Notebook
Рачунари, таблети и паметни телефони


Дигитални алати

Zoom, апликација за директну комуникацију са ученицима у индивидуалном и групном раду.
Class Dojo, онлајн платформа која одговара млађем узрасту, коришћена за електронски портфолио ученика, качење фотографија и видео-снимака и комуникацију са ученицима.
Smart Notebook - дигитална табла са свим алатима потребним за наставу.


Литература

Пројектна настава – приручник за учитеље, Перић Невена, Креативни центар, Београд, 2018.
Project-Based Learning for the 21st Century: Skills for the Future, Bell Stephanie, The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, Volume 83, Issue 2, 2010.


Самопроцена часа

Самопроцена се односила на то колико су ученици разумели инструкције и били спремни на самосталан рад, као и како су ученици користили знања из различитих области обухваћених задацима. Током године смо радили више оваквих активности и велику улогу имале су претходне самопроцене, на којима су базиране одређене корекције у фази планирања. Финални фактор самопроцене били су позитивни утисци ученика.


Оцена ученика

У свакој фази ученици су се изјашњавали о томе колико су им јасни задаци и како се осећају у вези са радом. Приликом самооцењивања, једно од питања било је о томе да ли су им се свидели мини пројекти, који им је омиљени и да ли би волели да имају још оваквих активности. Генерални став групе је да веома уживају у пројектима, да су им садржаји и начин рада изузетно атрактивни.


Било је подршке од

Школе


Опис подршке

Мој рад често излази из оквира класичне наставе, за шта је потребна велика подршка школе у којој радим. Концепт „Дана математике” подразумевао је реорганизацију наставе тог дана, у чему ме је школа апсолутно подржала. Школа ме у сваком смислу подржава да реализујем своје идеје.


Предности и потешкоће за наставнике

Предности:
Професионални изазови и стицање нових вештина у раду.
Флексибилност рада и уштеда времена.
Наставник у било ком тренутку може да пружи помоћ/повратну информацију ученику.
Рад уз помоћ ИКТ пружа веће могућности за самоевалуацију рада.
Недостаци:
Недостатак физичког контакта са децом, због чега је потребан већи физички ангажман и прилагођавање задатака.
Индивидуализација групне наставе је веома тешка.
Утицај техничких потешкоћа.
Отежана контрола рада и мотивисање ученика.


Предности и потешкоће за ученике

Предности:
Развој вештина употребе ИКТ.
Развој способности адаптације на промене и динамично окружење.
Рад из породичног окружења.
Лакше ступање у контакт са наставником.
Кључан је недостатак социјалне интеракције, из ког произилази већина осталих недостатака:
Мотивација лако опада.
Вршњачко учење је теже изводљиво.
У млађим узрастима потребно је доста напора када су у питању технички захтеви и изазови.