• ЈПД

#306: Израда електронских кола и мерење електричних величина помоћу неког софтверског решења

Опште информације

  • Наставник:
    Миодраг Јањић
  • Назив школе:
    Бранко Радичевић, Брестовац
  • Тип школе:
    Основна
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Лесковац
  • Предмет:
    Техничко и информатичко образовање
  • Одељење:
    8-3
  • Број ђака:
    18
  • Тип часа/наставе:
    Мешовити тип
  • Облик рада:
    Комбинација фронталног и индивидуалног начина рада

Циљ и исходи наставе

Циљ часа: Практични рад ученика на моделовању електронских кола, мерењу и анализи измерених електричних величина.
Очекивани исходи: Ученици ће бити у могућности да самостално моделују једноставно електронско коло и измере потребне електричне величине потребне за анализу, и да анализирају измерене вредности.


Детаљан опис

Ученици најпре инсталирају апликацију Electric Circuit Studio коју преузимају из Гугл плеј продавнице. После тога добијају детаљно видео упутство о коришћењу ове апликације које се налази на Јутјубу. Линк се објављује у вајбер групи за комуникацију са ученицима (слајд бр.4. у презентацији). Наставник им указује на које алате и елементе у апликацији да обрате пажњу, прослеђује им фотографију у вајбер групу (фотографија која је коришћена се налази на слајду бр.5.)
Главни део часа: Наставник кроз вајбер групу доставља три шеме једноставних елекронских кола са мерним инструментима (фотографије са шемама је на слајду бр.6) и сопствено видео упутство о моделовању простог кола са једним отпорником (видео који је коришћен је на слајду бр.7). Када измоделују кола и сачувају их на свом телефону ученици имају задатак да покрену кола и сачувају снимке екрана са показивањима инструмената (слајд број 8.). Наставник је све време доступан, да одговори на питања ученика.
Завршни део часа: Ученици су дужни да саставе извештај о вежби (на рачунару или у свесци). У вајбер групи наставник им доставља предлог формата извештаја (линк у презентацији на слајду 9). Наставник им указује на то да у извештају исправно попуне табеле, онда да пажљиво прочитају постављена питања испод сваке табеле и одговоре на њих, као и на закључак на крају извештаја. Ученици имају рок од три радна дана за доставу извештаја. Дозвољени начини за доставу су објављени у каналу комуникације (у презентацији слајд 10.).


Платформе и опрема

Комуникација са ученицима се одвијала преко вајбер групе.Ученици су своје извештаје могли да доставе на 4 начина (бајбер, месинџер, тимс или преко мејла). Ученицима је био неопходан паметан телефон са инсталираном апликацијом Electric Circuit Studio и интернет. Наставник је користио телефон и рачунар.


Дигитални алати

Коришћена је апликација Electric Circuit Studio, а изабрана на основу броја преузимања на Гугл продавници, сврха јој је образовање. Одушевљен сам њеним могућностима у области електронике.
Апликацију могу користити и ученици средњих електротехничких школа јер подржава и симулацију рада електронских кола са цртањем дијаграма електричних величина.


Литература

Користио сам једино видео туторијал са јутјуба који се налази на линку
https://www.youtube.com/watch?v=h50_JFGf7I8&t=1s
Пре овога никада нисам сусрео са овом апликацијом и нисам је никада користио у пракси.
Остала материјале и видео упутство сам самостално снимао и објављивао на јутјубу.


Самопроцена часа

Ученици који су учествовали у изради ове вежбе (њих 18) су брзо схватили рад у апликацији која је коришћена за моделовање. Моделовали су потребна кола за око 50 минута (просек). Извештај без грешака је доставило 9 ученика, 5 ученика је имало до три грешке у извештају, 3 ученика није одговорило на питања, а 1 није доставио извештај уопште. Ово стање отприлике одговара и њиховим досадашњем успеху.


Оцена ученика

Управо због овог конкурса данас сам спровео вајбер анкету са питањем :Да ли вам рад у апликацији Electric Circuit Studio више одговара од практичне израде кола од стварних компоненти и помоћу ње могу боље да схватим појаве у ел.колу и да ли вам је овај начин рада занимљивији? Јавило ми се за сат времена само 8 ученика од 18, али је интересантно да су сви одговорили са ДА (100%)


Било је подршке од

Школе


Опис подршке

Школа је у априлу поделила паметне телефоне ученицима који их нису имали до тада. Телефони су добијени од стране МНПТР за потребе спровођења пробног завршног испита, па је ово био још један разлог за избор апликације за мобилне телефоне.


Предности и потешкоће за наставнике

Наставнику је потребно много више времена за припрему овакве наставе у односу на класични начин, као и за преглед ученичких радова. Наравно овакав вид наставе побуђује и код наставника већу жељу за истраживањем и проналажењем нових наставних средстава.


Предности и потешкоће за ученике

Оно што је проблем оваквог вида наставе не то што немају сви ученици техничке могућности за праћење оваквог вида наставе (нарочито у сеоској средини у којој радим). Оно што бих навео као предност је да су они који имају те могућност доста сигурнији у раду са апликацијама за мобилне телефоне него у манипулацији са стварним електронским елементима и инструментима јер се грешке врло лако исправљају и не могу ништа да физички оштете или покваре.


Коментар

Ову вежбу у школи реализујем помоћу програма Pintar Virtuallab (који је препоручује Друштво Педагога Техничке Културе). Овде је био проблем јер је више ученика користило телефон а није имало рачунар. Зато сам и потражио апликацију за телефоне помоћу које бих могао да реалзујем ову вежбу. Изабрао сам Electric Circuit Studio на основу броја преузимања на Гугл продавници а сврха јој је образовање.