• ЈПД

#307: Велика географска открића у оквиру наставе на даљину, изведене путем телевизије током ванредног стања

Опште информације

  • Наставник:
    Перо Јелић
  • Назив школе:
    Вељко Дугошевић, Београд (Звездара)
  • Тип школе:
    Основна
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Београд-Звездара
  • Предмет:
    Историја
  • Одељење:
    6/1
  • Број ђака:
    25
  • Тип часа/наставе:
    Обрада наставне јединице
  • Облик рада:
    Фронтални

Циљ и исходи наставе

Циљ часа емитованог преко телевизије јесте да се ученицима омогући да се, у условима ванредног стања (и немогућности да се похађа редовна настава) упознају са променама које је у историји новог века изазвала серија путовања коју називамо Великим географским открићима.
Исходи - На крају часа ученик ће бити у стању да:
• образложи узроке и последице историјских догађаја на конкретним примерима;
• приказује на историјској карти динамику различитих историјских појава и промена.


Детаљан опис

Емитовани час замишљен је као спој нарације (изузетно битне за предмет Историја) и дигиталних помагала неопходних за учење на даљину. Идеја је да се динамично предавање допуни са одговарајућим илустрацијама (карте, слике...) и текстом (у облику теза), како би се постигла што већа пажња код ђака, као један од најбитнијих предуслова за успешан час. Будући да се ради о изразито наративном предмету, циљ је био наћи одговарајући баланс између препричавања занимљивих догађаја и визуализације саме приче.
У уводном делу часа дат је кратак увод у причу о новом добу, тј. периоду који се назива рани нови век. Поменуте су промене у друштву које су настале током 15. века, због чега се то сматра крајем средњег и почетком новог века.
У главном делу часа, уз коришћење PowerPoint презентације описани су узроци, ток и последице путовања, која су у историји упамћена као Велика географска открића. Поред приче о догађајима, која је сама по себи интересантна, нарација је прожета бројним анегдотама и занимљивостима, која (а то је вишегодишња пракса показала) додатно буде интересовање и мотивишу ђаке да се што потпуније укључе у наставни процес. Коришћење ресурса дигиталне платформе E-учионица имало је за циљ да се употпуни доживљај код ученика.
У завршном делу часа дат је резиме наученог и најављено шта ће бити наредне теме, будући да се ради о једном у низу часова емитованих на каналу РТС 3.


Платформе и опрема

Коришћени су ресурси платформе E-учионица издавачке куће Фреска.


Дигитални алати

Час је реализован коришћењем програма Camtasia, који омогућава да се паралелно сниме нарација и екран рачунара (важно због PowerPoint презентације). Програм је коришћен током свих часова који су емитовани на РТС-у у време ванредног стања.


Литература

М. Шуица, Р. Радић, П. Јелић Историја за шести разред основне школе (уџбеник, дигитални уџбеник и мултимедијални PDF), Београд, 2019.
Б. Максимовић, Доба великих географских открића, Загреб 1955.


Самопроцена часа

Самопроцену сам урадио самостално и уз консултације са другим колегама (пошто је час емитован преко телевизије и био свима доступан). Такође, у обзир је узето и мишљење експерата из Завода за унапређење образовања и васпитања.


Оцена ученика

Будући да је час емитован на јавном сервису, доступан је био свим ученицима у Србији. Бројни коментари на друштвеним мрежама, од стране самих ђака, али и њихових наставника, говоре у прилог томе да је понуђени модел наставе на даљину у потпуности успео. Са својим ученицима комуницирао сам помоћу платформе Cisco webex и констатоване су позитивне реакције и добри резултати на провери знања.


Опис подршке

Подршка у реализацији овог и других часова на даљину, стигла је из Завода за унапређење образовања и васпитања. Конкретно, колега историчар Александар Маринковић детаљно је прегледао најпре PowrPoint презентацију, а затим и снимљени час и констатовао да нема материјалних или неких других грешака.


Предности и потешкоће за наставнике

Основна предност оваквог вида наставе је доступност садржаја потенцијално великом броју ђака, посебно што је емитовано путем јавног сервиса. Такође и могућност да се више пута погледа исти садржај.
Главну потешкоћу представљају ограничене могућности наставника за проверу наученог (оцењивање), јер није увек лако објективно проценити постигнућа ученика. Не треба заборавити ни недостатак потпуне интеракције.


Предности и потешкоће за ученике

Овакав вид предавања можда и најбоље компензује живу реч наставника која највише недостаје у настави на даљину.
Недостатак потпуне интеракције је један од кључних проблема и за ђаке и за наставнике.


Коментар

Изузетно позитивне реакције бројних колега (широм Србије) и њихових ученика на часове приказане на РТС-у подстакле су ме да учествујем на овом конкурсу. Хвала на пруженој прилици.