• ЈПД

#347: Графичко представљање статистичких података - Косовска битка

Опште информације

  • Наставник:
    Зоран Перић
  • Назив школе:
    Иво Лола Рибар, Велико Градиште
  • Тип школе:
    Основна
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Велико Градиште
  • Предмет:
    Математика
  • Одељење:
    VI / 1
  • Број ђака:
    19
  • Тип часа/наставе:
    Пројекат
  • Облик рада:
    комбинација више облика

Циљ и исходи наставе

Циљ: Утврђивање поступка читања и представљања разних статистичких података, проширивање знања о Косовском боју.
Исходи: Ученици успешно представљају податке из Косовског боја; умеју да прочитају податке дате у облику табела и графикона; знају да повежу историјско знање са табеларним приказивањем података; развијају критичко мишљење на основу датих података.


Детаљан опис

КОРАК 1: Ученици се кроз ТВ наставу (РТС 3 или РТС Планета) упознају са основним појмовима неопходним за реализацију пројекта и кроз директну комуникацију са наставником ( Вибер и Зоом платформа) добијају инструкције и неопходна и додатна појашњења. Подела по групама.
КОРАК 2: Свака група је добила историјски извор (литература, онлајн ресурси) на основу кога треба уз помоћ предметног наставника (историје, енглеског и француског језика) да извуче податке и представи их графички путем хамера или на рачунару уз помоћ наставника математике који координира рад група, указује на разне могућности за представљање података, инсистира на поступности и систематичности, води рачуна о равномерном укључивању свих ученика у рад, индивидуализује захтеве у складу са потребама.
КОРАК 3: У заказаном термину, преко Зоом платформе, уз координацију наставника математике и историје, ученици који су представљени сликом или именом неког лика из Косовског боја, излажу продукте свога рада, ресурсе које су користили, потешкоће при реализацији. Наставници указују на опрез при коришћењу различитих извора, подстичу критичко мишљење код ученика.
КОРАК 4: Ученици за домаћи добијају задатке које није имала њихова група и преко Гугл Формса исказују задовољство реализованим часом.


Платформе и опрема

Платформе: Зоом, Вибер, РТС Планета, Википедија (en ; fr ; rs)
Средства: веб камера ( камера је усмерена ка папиру где наставник конкретно показује могућности за представљање података и указује на разлике у подацима између различитих извора), микрофон, рачунар, хамер, лењир, шестар, историјске карте


Дигитални алати

Microsoft Office (ученици у Excel-у формирају табеле и користе дијаграме за представљање података-нарочито погодно за ученике са слабијим моторичким способностима, који уз пар кликова могу да представе податке и осете се вредним чланом свог тима;Power Point-једна група прикупља податке од осталих, врши упоредну анализу и представља презентацијом)
Google Forms-ученици исказују задовољство пројектом


Литература

Лазар Хребљановић-Култ предања; Раде Михаљчић, Београд, 1984.
Уџбеник,математика;Н. Икодиновић,С. Димитријевић;Клет Београд; 2019.
Историја за 6. разред; Раде Михаљчић; Завод, Београд; 2019.
Chronologie du Kosovo (1389-2011); Catherine Gouset, 2011.
Le destin dun peuple: les Serbes du XIV e au XIX e siecle; Michel Aubin; 1984.
The Battle of Kosovo (1389): Circumstances and Tactical Analysis; 2017


Самопроцена часа

Самопроцену су наставник историје и математике урадили попуњавањем стандардног упитника о реализованости исхода наставе и разменом виђења о реализацији пројекта.


Оцена ученика

Ученици су евалуацију пројекта урадили кроз онлајн попуњавање упитника урађеног у Гугле Формсу који се налази у прилогу.


Било је подршке од

Колега


Опис подршке

Наставници историје, енглеског и француског језика су помогли ученицима при проналажењу извора и прикупљању података из истих, док је наставник историје Милош Петровић учествовао и при изради пројекта активним учешћем.


Предности и потешкоће за наставнике

Предност је што се оваквим видом наставе подстиче веза између предметних и међупредметних компетенција, лакше спроводи индивидуализација у настави, заинтересованост ученика је већа, прегледнији су продукти рада уз коришћење дигиталних технологија, лакша размена информација.
Недостаци су недовољне техничке могућности свих учесника.


Предности и потешкоће за ученике

Предности су да су ученици заинтересованији за рад (што су исказали анкетом о задовољству одржаним часом), лакше долазе до продуката, имају бољи увид у разлике међу подацима, подстичу се на сарадњу и тимски рад, поштујући индивидуалне могућности сваког ученика (неко ко не блиста из математике и историје, може својим техничким знањем да буде активан члан тима, или ко добро црта..)
Недостаци су недовољне техничке могућности свих ученика ( интернет, рачунар, ...)


Коментар

Захвалност за учествовање у реализацији колеги Милошу Петровићу и напомена да када се размишља о представљању рада, губи се његов квалитет, тако да се извињавам ако недостаје негде документованост делова пројекта јер је акценат био на раду са децом.