• ЈПД

#514: Нетипична предаваоница, дефектолошки видео блог (влог) са наставним материјалима

Опште информације

  • Наставник:
    Тамара Лазовић
  • Назив школе:
    Средња занатска школа, Београд (Раковица)
  • Тип школе:
    Средња стручна школа
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Београд-Звездара
  • Предмет:
    Практична настава; Дефектолошка подршка
  • Одељење:
    2/7 , Jor 6, 3/2
  • Број ђака:
    20
  • Тип часа/наставе:
    Пројекат
  • Облик рада:
    Фронтални

Циљ и исходи наставе

Стицање основних знања о тренутној ситуацији и рад на способностима и вештинама кроз различите врсте третмана.
Ученик може да:
-дефинише и препозна на сликама тренутну ситуацију
-распореди сличице добрих и лоших избора у раду код куће
-лоцира, разликује и класификује сличице нових дневних распореда
-симулира, изводи и реализује приказане вежбе
-манипулише, саставља и комбинује материјале постављене за одређене активности
-ствара и производи уз помоћ родитеља


Детаљан опис

Коришћењем савремених алата и метода учења, у доба ванредног стања у нашој земљи, презентовали смо садржаје који укључују дефектолошки третман и подршку. Десет недеља, сваког радног дана, делили смо предлоге активности које за циљ имају развој и увежбавање способности и вештина. Сматрали смо да наша деца, деца са којом радимо, у великом броју случајева не могу да испрате ТВ садржаје, а потом таква врста садржаја и не представља оно што је њима неопходно. Иако је веома тешко спровести дефектолошки третман на даљину, трудили смо се да родитељима представимо начине коришћења средстава које сви имамо око себе у сврху учења и третмана. Теме смо осмишљавали сами, у складу са конитивним способностима деце са којом радимо, а наставне листиће израђивали уз помоћ различитих дигиталних алата. Кроз текст, видео приказ и материјал за рад, приказали смо како савремена метода учења кроз игру утиче и на развој, а дотакли смо се и ПАР модела који се заснива на презентовању, аплицирању и ревидирању. Кроз видео приказ презентовали смо себе ученицима којима сигурно у овом стању недостајемо, путем бесплатних садржаја за скидање и коришћење осврнули смо се на увежбавање, а сваки од наших ученика и његови родитељи били су слободни да нас контактирају за даља питања. Наше садржаје поделило је и неколико основних и средњих школа, како за децу са сметњама у развоју, тако и за децу из типичне популације, а у нашем раду је учествовало око 2.000 пратилаца.


Платформе и опрема

Blogger, Facebook, Instagram, паметни телефони, интернет, лаптоп и бројни други алати за креирање видео садржаја и наставних листова.


Дигитални алати

Powtoon, Typeform, Powerpoint, Google Docs


Литература

Др. Тадија Ераковић - Особе са посебним потребама
Бојанин и Ћордић - Општа дефектолошка дијагностика
Т. Говедарица - Реедукација психомоторике


Самопроцена часа

Самоевалуацију урадили смо посебно креираним упитником који се састојао од 4 ставке које чине саставни део сваке припреме за час. Сво троје попунили смо лична запажања о проблемима које смо имали током реализације и предлозима за њихово даље решавање, новим и другим идејама на исте теме и доприносима ученика.


Било је подршке од

Нисам имао/ла подршку


Предности и потешкоће за наставнике

Предности оваквог начина рада огледају се управо у броју деце, родитеља и школа које се могу укључити у рад, што и јесте био један од наших циљева. Стићи до великог броја људи, стручњака и родитеља, који ће у току ванредног стања ипак добити подршку стручњака, велика је ствар у раду са децом са сметњама у развоју. Главна потешкоћа односи се на финансијски домен и чињеницу да као стручњаци углавном самостално финансирамо пројекте овог типа.


Предности и потешкоће за ученике

Деца са којом радимо у највећем броју случајева не приступају садржајима овог типа самостално, што је главна потешкоћа наставе на даљину у раду са децом са тешким развојним сметњама. Ипак, ишли смо на то да ће и сам видео приказ омогућити да нас виде и чују, а потом и пробудити унутрашњу мотивацију за рад на послатим садржајима.


Коментар

У доба ванредног стања и изолације, када је укинут сваки вид друштвеног контакта, а самим тим и емотивне сигурности, успели смо да стигнемо до великог броја људи којем је била неопходна барем усмена подршка од стране стручњака. Иако сматрамо да у нашем послу сваки вид рада без додира и живе речи не доприноси развоју, уз садржаје које смо делили пружили смо савремени вид подршке и деци и родитељима. Самостално смо осмишљавали теме, израђивали материјале и финансирали ову врсту ангажмана, која нам није била обавезна. Подржало нас и поделило са својим ученицима и родитељима неколико школа, а наша матична није била једна од њих. Без искуства у раду са видео алаткама или у било каквом снимању, успели смо да обезбедимо и квалитет и континуитет у току ових 10 недеља обуставе наставе у школским клупама. Многима смо пружили базу и сигурност у раду код куће, што је, сматрамо, кључна ствар у ситуацијама као што је била ова.