• ЈПД

#541: МАТЕМАТИКА КРОЗ ПРОЈЕКТНУ И ПРОБЛЕМСКУ НАСТАВУ НА ДАЉИНУ пре и за време ванредног стања

Опште информације

  • Наставник:
    Јелена Смиљковић
  • Назив школе:
    Уједињене нације, Београд (Чукарица)
  • Тип школе:
    Основна
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Београд-Чукарица
  • Предмет:
    Mатематика
  • Одељење:
    V1, V3
  • Број ђака:
    У почетку 60 ученикУ првом полугодишту 60 ученика у тимском решавању проблемских задатака онлајн, у другом полугодишту свих 60 ученика у решавању задатака на платформи еЗбирка, а 12 ученика у решавању пројектних задатака.
  • Тип часа/наставе:
    Мешовити тип
  • Облик рада:
    Групни рад

Презентација

МАТЕМАТИКА КРОЗ ПРОЈЕКТНУ И ПРОБЛЕМСКУ НАСТАВУ НА ДАЉИНУ ппт.pdf

YouTube

Корисни линкови

Документ са детаљним описом наставе на даљину

https://drive.google.com/file/d/1-Cr-rlMEI3usR7RfnC6_E9CbEdk_dVOJ/view?usp=drivesdk 

 

 


Циљ и исходи наставе

Циљ: Подстицање креативности ученика и нових начина стицања знања самосталним и тимским истраживањем и коришћењем ИКТ-а. Развијање међупредметних компетенција уз повезивање стечених знања са свакодневним животом. Исходи: Ученик ће бити у стању да користи ИКТ у решавању проблема, креира прегледну ППТ, селектује битне информације, повеже и примени градиво петог разреда из математике у проблемима из свакодневног живота, саслуша, уважи туђе мишљење и аргументовано брани свој став.


Детаљан опис

Идеја за онлајн наставу пре ванредног стања јавила се услед жеље да ученици схвате где се у свакодневном животу налази математика коју уче у петом разреду и на који начин то градиво могу применити у решавању животних проблема. Због недостатака времена да се на часовима реше проблемски задаци које сам унапред одабрала, у септембру 2019. формиране су групе у оба одељења петог разреда. Свака група је смислила назив, отворила имејл и направила лого. И ја сам отворила имејл само за ту намену. У новембру ученици су на имејл добили свој први задатак који је требало тимски решити. Задатак се састојао од 19 проблемских задатака прикладних наставним темама Природни бројеви, скупови и дељивост, које је требало решити, направити презентацију и послати ми, презентовати на часу, извршити самопроцену и предложити своју и оцену другара. Услед позитивних утисака ученика, родитеља и наставника, требало је урадити још један задатак у другом полугодишту. Три групе ученика посебно су истакле своју креативност и зрелост при решавању задатака и подстакнути су да се пријаве на Brainfinity такмичење на којем се решавјају задаци из свакодневног живота који подстичу креативност и тимски рад. Услед пандемије, отворени мејлови су нам невероватно значили у организацији наставе. Свих 60 ученика наставило је решавање задатака на платформи еЗбирка, а 12 ученика решавање 4 пројектна задатка кроз такмичење. Две екипе су прошле у финале и пишу сценарио са снимање Тв емисије о решавању проблемских задатака.


Платформе и опрема

Лаптоп, таблет, паметни телефон; имејл, Google drive, Google Classroom, платформа еЗбирка, Youtube, Facebook, Instagram, Viber, TEDed


Дигитални алати

PowerPoint- презентовање резултата, Exel- рад са подацима, Geogebra- визуализација геометријских објеката, Google претраживач- истраживање и прикупљање података о проблему, Калкулатори базалног метабилизма- први пројекта, Кредитни калкулатор- четврти пројектни задатак, Гугл упитник- евалуација наставе, Windows Photos- Едитор за слике и видео снимке. Платформа еЗбирка- домаћи задаци.


Литература

Математика 5, уџбеник са збирком задатака за пети разред основне школе, Издавач- Бигз школство д.о.о, Аутори: Иван Анић, Радоје Кошанин, Александра Равас.
Четири пројектна задатка објавњена на званичној Facebook страни Brainfinity.


Самопроцена часа

Прва самопроцена вршена је на крају првог полугодишта кроз детаљну анализу ученичких радова, ослушкивања њихових коментара и реакција, као и читање њихових утисака о самом процесу извођења онлајн проблемске наставе од формирања група до презентовања и оцењивања радова. Друга самопроцена вршена је средином маја кроз ученичке резултате у пројектним задацима и повратне информације жирија такмичења.


Оцена ученика

Ученичка евалуација је спроведена из два дела. Први пут крајем првог полугодишта кроз одговарање на 20 питања о самом процесу наставе од формирања група до предаје радова, у овој евалуацији је учествовало 60 ученика. Друга евалуација вршена је кроз Гугл упитник о мерењу задовољства у решавању пројектних и проблемских задатака кроз наставу на даљину. У другој евалуацији учествовало је 12 ученика.


Било је подршке од

Родитеља


Опис подршке

Родитељи су подржали разумевањем циља, омогућавањем техничких средстава и мотивацијом деце.
Подршка аутор уџбеника кроз дељење материјала и стручне савете.


Предности и потешкоће за наставнике

Овакав вид организације наставе и креирање мејлова на почетку школске године невероватно ми је помогао у организацији целокупне наставе у оба одељења петог разреда за време ванредног стања. Настава на даљину у првом полугодишту је одлично фунцкионисала с обзиром да је то била допуна редовне наставе. За време ванредног стања недостајала је стандардна настава у смислу физичке интеракције са ученицима. Припрема и реализација пројектне наставе је задовољство за мене као наставника.


Предности и потешкоће за ученике

Ученици су научили да самостално истражују и уче кроз истраживање, користе ИКТ у решавању проблема, истакну своју креативност и организованост. Кроз тимски рад и вршњачко учење научили су да поштују једни друге, саслушају мишљење чланова тима и аргументовано одбране своје, као и да донесу одлуку чије решење прихватити уколико има више различитих решења. На овај начин ученици стичу међупредметне компетенције. Недостатак је дружење са другарима уживо и интеракција са наставником.


Коментар

Моја улога као наставника била је да ученицима математику представим као доступан алат којим, заједничким трудом и истраживачким радом, могу да реше било који задатак кроз игру и без стреса. Мотивисање и усмеравање ученика је главна улога наставника у данашњем образовању. Поред савремених технологија које данас постоје, најбитније је научити ученике да мисле, као и на који начин могу доступну технологиују да употребе при решавању одређеног проблема.

Сумирајући све утиске о реализацији наставе на даљину у првом и другом полугодишту јако сам задовољна резултатима ученика. Сигурна сам да ћу и следеће школске године примењивати исти модел као допуну стандардној настави и надам се да ће се пројектна настава интензивније користити у редовној настави имајући у виду позитивна искуства и резултате.

Невезано за узраст постоје два корака да се остваре изузетни резултати. Први корак је стицање потребних знања и вештина, а други је мотивација да се стечено знање и вештине примене у пракси. Једино на тај начин могуће је креирати нове вредности за друштво и његове учеснике.