• ЈПД

#569: СЦЕНСКА УМЕТНОСТ И ЛУТКАРСКО ПОЗОРИШТЕ - обрада и стваралачки рад - креација позоришних лутака

Опште информације

  • Наставник:
    Драгана Албијанић
  • Назив школе:
    Матко Вуковић, Суботица
  • Тип школе:
    Основна
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Суботица
  • Предмет:
    Ликовна култура
  • Одељење:
    7.1, 7.2, 7.3 и 7.4
  • Број ђака:
    71
  • Тип часа/наставе:
    Мешовити тип
  • Облик рада:
    Комбиновани

Циљ и исходи наставе

ЦИЉ: Упознавање ученика са луткарским позориштем као мулти-уметничким видом изражавања и оспособљавање за самосталну и креативну примену усвојених појмова, знања и вештина у стваралачком раду - креирању сценске лутке;
ИСХОДИ:
- Посматра, опажа и уочава обједињавање покрета, слике, речи и звука у луткарском позоришту;
- Описује, упоређује и анализира различите типове сценских лутака;
- Примењује стечена знања о луткарском позоришту у сопственом стваралачком раду - креирању сценске лутке.


Детаљан опис

I ЧАС: ОБРАДА
УВОДНИ ДЕО - МОТИВАЦИЈА: Да бих заинтересовала и мотивисала ученике за луткарство и луткарско позориште, објавила сам им два кратка видео снимка са Јутјуба: инсерт из дечје позоришне представе са луткама-сенкама: Патка, смрт и лала
(https://youtu.be/XbAS6WEB9PQ) и инсерт из чувеног Muppet Show-a са луткама зевалицама (https://youtu.be/8N_tupPBtWQ). Замолила сам их да у коментарима испод објаве напишу своје утиске и запажања.
ГЛАВНИ ДЕО - РАЗРАДА: Ученици читају текстуални материјал - објашњење о СЦЕНСКОЈ УМЕТНОСТИ И ЛУТКАРСКОМ ПОЗОРИШТУ и гледају ППТ презентацију о овоме (приложила горе).
ЗАВРШНИ ДЕО: Онлајн дискусија о прочитаном и погледаном материјалу; давање задатка ученицима да до следеће недеље (часа) скицирају лутку какву би желели да креирају, дају јој име и напишу њене основне особине; евалуација часа од стране ученика писањем кратких коменатар о часу.
II ЧАС: ПРАКТИЧАН РАД
УВОДНИ ДЕО - МОТИВАЦИЈА: Објавила сам ученицима кратак снимак своје лутке зевалице Жозефине (види се на приложеном снимку) која их позива да јој направе друштво - још лутака;
ГЛАВНИ ДЕО - РАЗРАДА: Ученици гледају кратке видео снимке - упутства о прављењу разних типова сценских лутака и самостално креирају своје лутке; праве фотографије или снимке завршених лутака и шаљу наставници на увид и процену у гугл учионицу;
ЗАВРШНИ ДЕО: Објављивање пристиглих фотографија и снимака на Стрим-у у гугл учионици - дигитална изложба радова и гласање за најуспелију лутку. Евалуација радова.


Платформе и опрема

Google classroom, рачунар и лаптоп, мобилни телефон за снимање, текстил, канапе, силиконски лепак, картон, маказе, темпере и остали материјал за прављење лутке


Дигитални алати

Google classroom (за реализацију наставне активности), Microsoft office powerpoint (за прављење презентације), You Tube (за коришћење снимака о луткарству за наставу и објављивање свог видео снимка наставне активности), https://www.dailymotion.com/us (за објаву свог снимка ),Google Search (за тражење материјала о луткарству),Pinterest (исто), Facebook (за објављивање наст. активности и уч. радова)


Литература

- Ликовна култура, уџбеник за 7.р. ОШ, С. Филиповић, Klett, Београд, 2020.
- Ликовна култура, уџбеник за 7.р. ОШ, М. Мићић, ЛОГОС, Београд, 2020.
- Ликовна култура, уџбеник за 7.р. ОШ, К. Богдановић и Р. Бошковић, Завод за уџбенике, Београд, 2019.
- Интернет литература о луткарском позоришту и сценским луткама.


Самопроцена часа

Увидом у ликовне радове ученика (позоришне лутке), односно у њихове коментаре - запажања и утиске о часу, које сам тражила, закључила сам да је ЦИЉ наставне активности у највећој мери постигнут, јер су ученици веома успешно применили стечена знања о луткарском позоришту у креирању сопствених сценских лутака; закључке о реализованој наставној активности унела сам у своју педагошку документацију.


Оцена ученика

Ученици су на крају оба часа (обраде и практичног рада), на моју молбу, електронски писали своје коментаре - утиске о часу на објавној страници Стрим-у. Сви написани коментари били су позитивни и могу се свести на три најчешће написане речи: ИНСПИРАТИВНО, ЗАНИМЉИВО И ЗАБАВНО.


Било је подршке од

Колега


Опис подршке

- Колега вероучитељ Правосл. катихизиса ми је измонтирао снимљени материјал и помогао у прављењу видео снимка о реализованој наставној активности;
- Колегиница администратор нашег школског сајта је објавила текст о реализованој наставној активности и фотографије радова ученика на сајту и Facebook-у.


Предности и потешкоће за наставнике

- Кључна предност је што сам ученицима могла да објавим линкове на којима су могли да погледају квалитетан час о луткарству, инсерте из луткарских представа и упутства о креирању сценских лутака, као и ППТ презентацију о СЦЕНСКОЈ УМ. И ЛУТКАРСКОМ ПОЗОРИШТУ;
- Потешкоћа сам имала у креирању властитог видео снимка, јер колега који ми је помогао није професионални монтажер, већ аматер који је помоћу једноставног програма на лаптопу измонтирао снимљени материјал.


Предности и потешкоће за ученике

- Кључна предност је што су на Јутјубу могли погледати много више снимака - упутстава за прављење сценских лутака него што би то било могуће на редовном часу и што им је то много помогло у стваралачком раду;
- Потешкоће су имали приликом слања снимака својих лутака у google classroom, јер неки нису умели да пошаљу снимак дужи од 5 секунди, па су морали да траже помоћ упућенијих у то.


Коментар

Напомињем да сам час са ТВ ХРТ под називом ЛУТКЕ објавила само одељењу 7.4 (одељење на хрватском ј.) на 1. часу (обрада), остварујућу уједно и корелацију са наставом хрватског ј. (слушање хрватског ј. и учење стручних термина о луткарству на хрватском ј.). Напомињем, такође, да сам од свих ученика тражила да сачувају своје направљене сценске лутке за септембар, јер у договору са колегом наставником енглеског ј. планирамо на јесен да направимо школску луткарску представу на енглеском језику. Иначе, у реализованој дигиталној наставној активности остварена је корелација са наставом: српског ј., хрватског ј., музичке културе, технике и технологије и историје.