• ЈПД

#582: Позови М ради магије - истраживање наслеђа помоћу нових медија

Опште информације

  • Наставник:
    Ива Красојевић
  • Назив школе:
    Техноарт Београд - школа за машинство и уметничке занате, Београд (Звездара)
  • Тип школе:
    Средња стручна школа
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Београд-Звездара
  • Предмет:
    Историја уметности
  • Одељење:
    II 8, 9, 10; III8, 9, 10; IV7
  • Број ђака:
    146
  • Тип часа/наставе:
    Мешовити тип
  • Облик рада:
    Пројектна настава

Циљ и исходи наставе

Прилагодити наставне теме и садржаје ученицима, интересовањима и искуствима; искорисити конкретан контекст одвијања наставе, у овим околностима посебно видљиво и важно (тако су биране теме, методе или средства). Специфични циљеви и исходи: упознавање са културним наслеђем (средњовековном архитектуром, барокном и модерном уметношћу) на непосредан истраживачки начин и кроз игру, помоћу савремених, ученицима блиских медија и средстава; лично и креативно изражавање става и интерпретација садржаја


Детаљан опис

Реч је о приступу раду кроз неколико примера, тема и јединица. Први задатак подстакнут је актуелним контекстом у коме смо сви били засути мимовима. Ученици су добили задатак да направе кратке духовите или поучне „интерпретације“ актуелне наставне теме (средњи век), креирајући мимове. Брзина стизања радова, број, различитост и повезивање актуелних проблема са наставном темом су доказ мотивисаности ученика. Наредни корак је обрада теме кроз истраживачки рад у коме ђаци праве модел манастира и тако разумевају простор и карактеристике архитектуре. Материјал је проширен на њихов предлог популарном игром. Наредних дана изграђено је читаво средњовековно Minecraft краљевство. Градитељски рад некада је трајао и по неколико сати, али ником није био напоран. Када је требало утврдити научено и објаснити стилске одлике, сазнања стечена непосредним радом и игром подударају са оним што су могли прочитати у литератури.
Други радови резултат су креативних личних интерпретација ликовног наслеђа након виртуелних посета музејима, помоћу савремених визуелних медија. Они су последица анализе и проучавања дела и културно-историјског контекста, транспонована у актуелни тренутак. Према речима ученика, посете су биле ново и драгоцено искуство, а индивидуални доживљај је изражен кроз писмене и ликовне радове. Ученици су изражавали задовољство могућношћу да се овако изразе, а сами радови говоре у прилог њиховог разумевања, слободе доживљаја и тумачења, некада једноставних, а некада веома сложених.


Платформе и опрема

Google Classroom; Facebook страница за објављивање радова


Дигитални алати

Free Cam за излагање ученицима уз приказ материјала на екрану;
Google Forms за утврђивање - квизове
You Tube за гледање филмова, емисија и других материјала
Виртуелне посете музејима


Литература

Могла бих да наведем читаву гомилу стручне (историјско-уметничке и педагошке) литературе која је коришћена посредно, али ништа од тога није коришћено директно за ученике. Сав материјал који сам слала ученицима, писала сам сама, за њих у зависности од тренутне ситуације.


Самопроцена часа

Магија је у рукама наставника онолико колико су ђаци овладали њом! Пажњу сам усмерила на креативне активности ученика. Задаци су осмишљени тако да их мотивишу и подстакну креативност, као и да актуелне медије искористе као средства и садржаје за рад. Моје задовољство је велико јер сам кроз радове и коментаре увидела да су радили са радошћу и успехом, да су задаци били подстицајни и функционални.


Оцена ученика

Најбоља евалуација је брзина којом су ученици слали радове, као и њихови коментари: „Дефинитивно најзанимљивији задатак током целе године; Баш ми се свидела тема и свиђа ми се како је испао колаж... Можда урадим још неки; Свиђају ми се овакви задаци, волела бих да их имамо више“ и слично. Ово је вероватно први пут током мог рада да су неке домаће задатке СВИ ученици урадили на време.


Било је подршке од

Школе


Опис подршке

Подршку сам добила и од управе школе и од колега, који су ме подстакли да се пријавим на конкурс.
Од своје деце основношколског узрастa учила сам шта их подстиче а шта демотивише. Они су ми помогли да савладам алате које су боље познавали и давали ми сугестије за рад, као и у изради презентације.


Предности и потешкоће за наставнике

У овом периоду у предности су били они који су се прилагодили ситуацији. То подразумева прилагођавање градива и захтева новонасталој ситуацији. Предност је од тешкоћа направити изазов, а од актуелних проблема и медија метод и средство. Постоји могућност осмишљавања задатака за ученике, везаних за дигидигиталне алате, вештине и интересовања, који нису увек доступни или изводљиви у учионици. Стални лични контакт, повратна информација дају могућност индивидуализације задатака и захтева, и праћења.


Предности и потешкоће за ученике

Многи ученици су били отворенији током наставе у овој врсти непосредног контакта, на који су навикли са друговима, али до сада не и са наставницима. Имају могућност да сами организују своје време и обавезе, имају директан приступ различитим видовима мултимедијалних садржаја, а у овом случају и да користе средства и алате који нису уобичајени у учионици на креативан начин. Они који су често стидљиви у учионици, сада су се отворили, изразили своју неспутану креативност и лично мишљење.


Коментар

И поред умора и физичког напора (због седења пред компјутером) и недостатка живе речи и комуникације са децом, јако сам задовољна контактом и односом са њима, као и резултатима наставе. Када се задаци поставе да ученици могу искорисити и изразити своје потенцијале и креативност, када су разноврсни и прилагођени њиховим интересовањима (што је у овим околностима можда још и лакше), онда је рад свима радоснији и функционалнији. И у редовним околностима ћу наставити да користим онлајн платформе и неке од могућности које су се на овај начин отвориле.
Овде прилажем сагласности родитеља: https://drive.google.com/open?id=1qm3sTiNYr3k2vUGTpxMUy0zDys_nBQUF