Линк до Википедије на српском језику: https://sr.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B0
Линк до презентације https://api.playposit.com/player_v2/?type=share&bulb_id=554084
Линк до Youtube-а https://youtu.be/--LExn7O4L0
Циљ: повећање компетенција ученика за понашање у дигиталном окружењу кроз допринос друштвеној заједници увећањем дигиталног садржаја на интернету.
Исходи: развој вештина коришћења помоћних средстава (речника, приручника); способност налажења језичких еквивалената између енглеског и српског језика; обучавање ученика да остану безбедни у онлајн окружењу; да заштите сопствене податке; да користе дигиталне технологије током заједничког идентификовања потреба и решавања проблема друштвене заједнице.
Википедија пројекат–сарадња Математичке гимназије и Викимедијe Србије
И ове школске године, као и претходне, у оквиру наставе енглеског језика, ученици Математичке гимназије су организовано приступили изради дигиталних пројеката под радним називом Превођење чланака на Википедији и Вики подаци Идеја је првобитно саопштена од стране Луке Јовичића, студента Математичког факултета, иначе бивше ученика школе, и Небојше Ратковића, менаџера образовног програма Викимедије Србије. Полазећи од профила школе коју ученици похађају и њихових интересних стремљења, прошлогодишњи одабир тема је обухватио неколико британских математичара. Овог пута, усмерили смо се као научним челницима са канадског тла. У нашем фокусу нашла су се следећа имена: Доналд Б. Гилис, Беатрис Ворсли, Џон Мофат, Анастасијус Венецонополис, и Џефри Еверест Хинтон.
Стицај околности је учинио да цео пројекат са offline и online варијанте у новосталним тзв. ’’home schooling’’ околностима буде изводљив само као ’’online’’ задатак. Одељење 2ц које броји 21 ученика је подељено у пет група. Свака група је усаглашавала свој преводилачки рад преко именованих координатора. Све време је постојала онлајн комуникација на релацији ученици- предметни наставник – менаџер образовног програма Викимедије Србије – амбасадор Викимедије Србије. Условно постављен рок од месец дана је испоштован, а ученици награђени добром оценом за свој посвећен преводилачки чин. Радује нас исход: Расте наше Вики дрво!
Википедија на српском језику и Википодаци
Платформа PlayPosit је коришћена током презентација и давања инструкција ученицима како да уређују Википедију. Алатка је помогла организовању часа јер подстиче пажњу, даје могућност за интерактиван рад, постављање питања и давање инструкција путем линкова. Youtube је коришћен као база за постављање видео материјала, који су потом постављени на PlayPosit. Коришћен је и Gmail за комуникацију.
- Правопис српског језика – Матица српска, Нови Сад, 2019,
- LEXICO.COM,
- https://dictionary.cambridge.org ,
- www.macmillandictionary.com ,
- Merriam Webster dictionary
У оквир самопроцене ове активности смештени су следећи елементи: анализа тема,
одабир групе и разврставање по темама, израда превода према задатим роковима, инструкције за имејл комуникацију на енглеском језику, превазилажење техничких/ IT потешкоћа, и лекторисање завршних текстуалних верзија.
Евалуација је спроведена од стране ученика потем Гугл упитника које су ученици анонимно попуњавали. Ученици су оценама одлично, врло добро, добро, испод очекивања и слабо, оцењивали корисност информација које су чули, знање и стручност предавача, начин и јасноћу презентовање теме и значај теме. Отворена питања су се тицала предности и потешкоћа приликом припреме и реализације наставе.
Школе
Подршка коју смо добили сеже од : директора школе,старешине, и родитеља.Осим
ученика, балансу пројекта допринела је екипа Викимедија Србија, кроз редован и квалитетан подстицај у домену своје експертизе, као и наставник са својом организационо–језичком логистиком.
Пројекат је започет са пуно ентузијазма; прошле године,у пионирском маниру, а
ове, са већ осведоченим искуством. Према процени наставника, одабрана су одељења која су преопозната као делатници који ће, кроз тимску атмосферу, моћи да се опробају кроз форме техничког писања и форматирања. Новонастала епидемиолошка ситуација је зауставила наш пројекат на тренутак, а затим га, напротив, подстакла са пуним замахом.
Ученици су као најзначајније предности оценили рад у групи, учење нових садржаја, али и чињеницу да су доприносили глобално познатом сајту као што је Википедија. Посебно су истакли да их је заинтересовала чињеница да су преводили текстове који су сад јавно доступни и које ће други људи читати. Ученици су као потешкоће изнели проблеме око превођења појединих термина, због чега су додатно добијали помоћ професорке.