• ЈПД

#622: ”Ми стварамо”, ”Нек живи љубав”, ”Уметношћу, науком, спортом и хуманошћу против короне”.

Опште информације

  • Наставник:
    Предраг Старчевић
  • Назив школе:
    Јован Јовановић Змај, Панчево
  • Тип школе:
    Основна
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Панчево
  • Предмет:
    Српски језик и књижевност, Математика, Свет око нас, Музичка култура, Ликовна култура, Физичко васпитање, Грађанско васпитање, Пројектна настава, Ваннаставне активности)
  • Одељење:
    II3
  • Број ђака:
    Преко 190 ђака
  • Тип часа/наставе:
    Мешовити тип
  • Облик рада:
    И фронтални и групни

Циљ и исходи наставе

Упознавање са децом из других земаља, размена искуства о томе како проводе време у времену короне, стварање нових пријатељстава, упознавање са разним професијама, развијање љубави, хуманости, поштовања и толеранције, развијање маштовитости и креативности, стицање и продубљивање знања и умења из области уметности, науке и спорта. Ученици су проширили своја образовна и животна знања на интересантне начине. Ова знања су се трајно уградила у њихове личности.


Детаљан опис

1. ниво платформе: направљен је спот ученика и њихових родитеља ”Остани код куће”, организоване су ”Децовизија”, ”Час за све своје генерације”, ”Књижевно вече”, ”Интернационални концерт за ученике”...

2. ниво ”Нек живи љубав”: Гости на нашим часовима била су одељења са својим наставницима из других држава. Реализовао сам часове са: ОШ ”Макса Плетершник”, Пишеце, Словенија, ОШ ”Мате Балоте”, Бује, Хрватска, ОШ из Неа Аполоније, Грчка, Српска допунска школа, Швајцарска и ОШ ”Ђовани XIII” Recale, Напуљ, Италија.

3. ниво ”Уметношћу, науком, спортом и хуманошћз против короне”. Гости на 28 часова су нам били угледни уметници, научници, спортисти и хуманитарни радници.
Ток наставе је текао на различите начине у зависности од активности и часа. Ученици су ступали у директан контакт са другим ученицима, размењивали искуства и стицали знања. У директном контакту са јавним личностима је долазило до интеракција: са књижевницима су разговарали о њиховим делима, са сликарима вршили естетску процену њихових слика, са оперским певачима и глумцима улазили у сввет уметности, научницима у свет науке, спортистима у свет спорта, лекарима и представницима Црвеног крста продубљивали хуманост.

На сваком часу се остваривао тимски рад. Ученици су мотивисани претходним информацијама о земљама из којих долазе друге школе и о професионалним успесима гостију, били укључени и у пројектни рад. Нова, интересантна искуства, знања и умења су проширила видике ученика и трајно се уградила у њихове личности.


Платформе и опрема

Zoom (одржавање часова), рачунар, youtube (музика/видео садржаји), платформе https://www.arcademics.com/, https://code.org/, https://scratch.mit.edu/ (гости др Јован Поповић и Славиша Аврамовић), итд. Наши гости су поред својих инструмената, уметничких дела (слике/књиге), користили фотографије и др.


Дигитални алати

Zoom (за одржавање часова, колаборативно цртање), youtube (пуштање музике и видео садржаја), email и Viber (за размену информација, комуникацију са родитељима и гостима, прикупљање дечијих радова итд.)


Литература

Интернет, енциклопедије, уџбеници, youtube, google, wikipedia:
1. са којих су ученици прикупљали податке о гостима који су нам долазили на часове,
2. за стицање знања о земљама из којих су долазили ученици школа из Италије, Грчке, Словеније, Швајцарске и Хрватске,
3. за реферате о Србији и Панчеву, које су ученици презентовали гостима,
4. за израду и презентовање спота ”Остани код куће”.


Самопроцена часа

После часова сам увек разговарао са наставницима школа које су нам били гости и са појединачним гостима. Повремено су и родитељи давали коментаре. Гледајући утицај који је такав начин рада оставио на децу, свакодневно посматрајући њихове реакције и ширење интересовања могао сам да вршим нове процене рада и прилагођавам наредне часове.


Оцена ученика

На крају сваког часа ученици су понаособ говорили своје искрено мишљење о часу и о гостима. Деца су била одушевљена. Сваки час им је био интересантан на другачији начин. Ученици су самоиницијативно почели да пишу и илуструју књиге, да сликају, да се баве графичким дизајном (неки од радова могу се видети на сајту одељења https://www.zmajevci.com/nastava-na-daljinu).


Било је подршке од

Родитеља


Опис подршке

У мени се свакодневно водила борба да ли је ово прави начин и да ли ћу занемарити обраду наставног градива на традиционалан начин. Родитељи су ме обучили раду на Zoom-у и пружали безусловну подршку, а уз децу сам долазио до додатних открића у раду платформе па смо то заједно уграђивали у наставу.


Предности и потешкоће за наставнике

Предности: развијање креативног чина и инспирације наставника, омогућено свакодневно дружење за ученицима. Остваривање педагошког императива савремене школе: једнота тројства - на истој страни ђаци, родитељи и учитељ. Заједничко стварање са ученицима на даљину. Повезивање на часу са ученицима свих бивших генерација (у земљи и иностранству). На часовима су биле истакнуте личности, како из земље тако и из иностранства. Померање граница.
Потешкоћа: изискује огромно време за припрему наставника.


Предности и потешкоће за ученике

Предности: У време ванредног стања ученици су брзо прихватили Zoom као праву учионицу. Директан контакт са наставником. Ступају у међусобну интеракцију једни с другима. Уче правила понашања у дигиталној комуникацији. У слободно време долазе на Zoom и друже се, играју, стварају, пишу заједно домаће задатке, откривају нове апликације и размењују знања, која стичу из радозналости и без притиска. Преко различитих медија развијају интересовање за истраживачки рад.
Недостатак: немају физички контакт.


Коментар

Све ове активности су реализоване у време ванредног стања уведеног због корона вируса.

Реализација наставе путем Zoom-a се показала као веома успешна и ефикасна. Поред тога што сам са ученицима све време радио ”лицем у лице”, могао сам као у учионици да држим предавања, користећи уџбенике, а ученици су могли да прате и делове предавања преко снимака на YouTube (користио сам их за све предмете и тиме се још више примењивао принцип очигледности наставе).

У оквиру наставе на даљину, знак подршке акцији ”Остани код куће”, по задавању домаћих задатака да деца илуструју стихове песме ”За милион година”, ученици и њихови родитељи су заједнички припремили материјале, а родитељи ученика су монтирали спот. Спот је објављен на РТС-у и у неколико електронских медија. И тиме се остварило јединство ученика, њихових родитеља, наставника, школе и друштвене средине.

Организовали смо и ”Децовизију” где су ученици певали, плесали, свирали, неретко са својом браћом, сестрама и родитељима.

”Час за све своје генерације” сам и раније традиционално држао. Десет година сам предавао у иностранству, а и многи бивши ученици су се одселили из Србије, тако да сам увек осећао жал јер се сви моји ђаци никада не могу окупити на једном месту. Zoom ми је донео то задовољство да су се појавили и моји бивши ученици са свих страна света.

”Књижевно вече”, поводом дана књиге, сам организовао заједно са професором словеначког језика, Давидом Крижманом из Пишеца, из Слованије. Учествовало је доста наших и словеначких књижевника и преко 60 учесника, са простора бивше Југославије и из иностранства. Овом приликом су се надопуњавали словеначки, македонски, хрватски и српски језик. Zoom нам је донео нова повезивања.


Ученици су преко ове наставе на даљину, могли да учествују на много конкурса, а многи од њих су добили награде или су им састави и цртежи објављени у многим електронским новинама. Део дечијих радова се може наћи на: https://www.zmajevci.com/deciji-radovi и https://www.zmajevci.com/nastava-na-daljinu#h.p_9oije3xoF59l.

На нивоу платформе ”НЕК ЖИВИ ЉУБАВ” у сусретима на заједничким часовима са ученицима школа из Италије, Грчке, Швајцарске, Хрватске и Словеније се веома брзо развијао близак контакт са децом других националности и децом која говоре други језик. Интересантан феномен, који сам приметио, је да су се у времену од два сата деца толико зближавала, да су позивали једни друге у госте, да се заједно играју у неком парку, а када прође корона, да заједно путују на екскурзије...

На свим овим часовима је владало веома изражено уважавање, толеранција и исказивање љубави. На часу са децом из Хрватске, на крају сам поставио питање: ”Како замишљате нашу Планету када би на њој владала само љубав?” По одговорима нисам могао више разликовати ко је из које земље. Овај начин рада је мост зближавања међу децом, а зближили смо се и ми, наставници. Често је то било врло дирљиво.

НИВО ПЛАТФОРМЕ “УМЕТНОШЋУ, НАУКОМ, СПОРТОМ И ХУМАНОШЋУ ПРОТИВ КОРОНЕ”
Изузетно искуство и деци и мени. Велико изненађење ми је било да се се позната имена радо одазвала да буду гости и да воде ове часове. Сваки час је био толико креативан и различит. Сви смо уживали - и деца и гости и ја. Знања и умења која су ученици усвојили су непроцењива. Већина ових, угледних гостију је после часова уз много захвалности изјавило да су уживали и завршавали су реченицом: ”Поново верујем у будућност.”

На крају је одржан ”Интернационални концерт нашим ученицима” на коме су учествовали Наташа Радовановић, оперска певачица из Народног позоришта у Београду, музичари из Италије, Грчке, Словеније и Србије. Овога пута децу је повезивала музика из различитих земаља и на различитим језицима.

Све скупа, ово искуство наставе на даљину је неописиво речима, а настава на даљину је имала пун погодак уз много добрих резултата и ефеката.

Основна реч, коју бих изговорио везано за овај вид наставе на даљину је реч: ”ПОВЕЗИВАЊЕ.” Овим видом наставе се продубило повезивање деце и учитеља, између деце у свом колективу, деце и родитеља. Деца су се још интензивније повезала са друштвеном средином, а преко деце из других земаља, повезали су се и са другим земљама. Настава на даљину је доказала да је простор безначајна категорија јер се превазилазе границе.