Циљ:
Побољшати вештине ученика да критички размишљају и да прво анализирају проблем, а затим одаберу и разраде решења.
Помоћи ученицима да буду изложени практичном учењу и подстаћи их да примене знање о битном садржају на смислене начине.
Исходи:
Ученици су свесни проблема куповине превише хране, труљења, уништавања и бацања хране.
Ученици могу препознати начине за смањење расипања хране.
Ученици побољшавају и подижу свест о заштити своје околине.
Када је расписан конкурс Моја кухиња без отпада од стране УНДП Србија, учинило ми се да би било јако корисно упознати моје ученике са тим битним проблемом. Због околности узрокованих пандемијом вируса COVID 19, којa нас наводи да кувамо чешће него обично код куће, суочавамо се с проблемом гомилања хране у домовима, кварења хране и расипања хране. Моји ученици су се одазвали конкурсу «Моја кухиња без отпада» и, кроз активности у кухињи, а у складу са циљевима одрживог развоја бр.12 и 13, показали су како је могуће бити одговоран према животној средини како би се смањио отпад из домаћинства.
Прва активност је била наш видео састанак путем Zoom апликације, где сам им кратко објаснила о каквом конкурсу је реч. Рекла сам им неке чињенице:
1. Трећина произведене хране у свету се баци, док глобално више од 800 милиона људи још увек гладује.
2. Храна која заврши на депонијама разграђује се и емитује гасове са ефектом стаклене баште, метан и угљен диоксид, што негативно утиче на климатске промене.
Активности које су извели у својим кућама су: припремање оброка од вишка хране, припремање оброка без стварања отпада, или показивање како они и њихови укућани смањују отпад хране у свом дому. Ученици су радили врло савесно пет дана на нашем малом пројекту и озбиљно су схватили то питање. Било је потребно да дају свој предлог за доручак, ручак, вечеру и ужину од хране коју имају у кући без додатне куповине намирница.
Била сам одушевљена њиховим радовима када су ми послали фотографије.
Zoom апликација за држање два онлајн часа: уводног и закључног.
Google classroom за прикупљање фотографија и кратких описа направљених јела, оје су ученици припремили.
Сви смо користили лаптоп или паметни телефон.
Гугл учионица и Зум су ми помогли за реализацију часова и активности ученика. Користила сам и Sway за прављење презентације о ученичким радовима, где су представљене све њихове фотографије које су ми послали које представљају редослед припреме одређеног оброка.
То су циљеви одрживог развоја који се налазе на страници УНДП Србија.
Установила сам да су ученици веома спремни и мотивисани да раде од куће када имају конкретан задатак, да веома воле пројектну наставу и да су у стању да се организују и да сами изведу своје активности које су замислили након критичког размишљања о датом проблему.
На онлајн часу који је организован након завршетка свих активности, ученици су се веома позитивно изразили о овом мини пројекту јер су навели да су постали свесни проблема бацања хране тек након размишљања о датом проблему и проналажења решења за исти. Посебно име је било драго што су научили да направе јела и што могли своје финалне производе путем фотографи да прикажу осталима другарима.
Родитеља
Будући да су били код куће, родитељи су свесрдно помогли деци око прављења оброка без отпада својим саветима, сликали су поступак спремања хране своје деце као и њихова јела на крају.
Ову активност не би било могуће реализовати у школи јер немамо кухињу која је доступна деци. Све би се свело на пуко теоретисање с моје стране без њиховог практичног рада. Овако су ученици сами изводили закључке, проналазили решења и веома се потрудили да одговоре задатку и да покажу своју кретивност.
Потешкоћа за реализацију овог мини пројекта није било ни код ученика јер су били веома мотивисани, могли су да кроз игру у кухињи науче како се чува околина смањењем отпадака од хране.
УНДП Србија је похвалио наш рад и очекујемо њихову награду која ће нам бити додељена у јуну.