• ЈПД

#684: Историја на даљинуКако смо учили о Другом светском рату током ванредног стања?

Опште информације

  • Наставник:
    Јелена Костић
  • Назив школе:
    Пета београдска гимназија, Београд (Палилула)
  • Тип школе:
    Гимназија
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Београд-Палилула
  • Предмет:
    Историја
  • Одељење:
    III-1, III-3, III-5, IV-7, IV-9
  • Број ђака:
    149
  • Тип часа/наставе:
    Мешовити тип
  • Облик рада:
    индивидуални и групни рад

Презентација

Историја на даљину.pptx


Циљ и исходи наставе

Циљеви:
• Мотивисање ученика за самостално и континуирано учење
• Разумевање историје и савремених идентитета
• Развијање вештина критичког мишљења и критичког односа према прошлости и садашњости
Ученик ће бити у стању да:
• Наведе најважније догађаје и битке Другог светскг рата
• Анализира узрочно-последичне везе
• Аргументовано изнесе свој став о неким осетљивим питањима
• Препозна примере (зло)употребе историје у филмовима
• Уочи континуитет и промене у култури колективног сећања


Детаљан опис

Идеја је да се представи цео наставни процес у он-лајн окружењу.
Тема Други светски рат обрађивана је, утврђивана и оцењивана током десетак часова у 5 одељења III и IV разреда гимназије.
Наставне јединице обрађиване су уз помоћ ТВ лекција, документарних серија Други светски рат у боји (ВБ, 2017) и Југославија у рату (РТС, 1991-92) и уџбеничког текста (Историја 3/4, Klett, 2017). Као додатна подршка наставник је припремио ППТ презентације и временску линију како би ученици могли да систематизују градиво и структурирају своја знања.
Ученици су самостално водили белешке, решавали тестове и реализовале индивидуалне и групне истраживачке задатке.
Све активности ученика праћене су у континуитету и оцењивање формативним оценама, на основу којих су изведене сумативне оцене.
Током целог наставног процеса обезбеђена је активна партиципација ученика, што се видело по њиховом присуству и активности у едмодо учионици, коментарима и питањима која су постављали. Мотивација ученика је такође била на високом нивоу: били су заинтересовани за задатке и тестове, између осталог и зато што су своје резултате могли да поправљају неограничени број пута.
Наставни материјал и задаци, по процени самих ученика, били су занимљиви и изазовни, па им није сметало што захтевају много времена за рад.
Током он-лајн наставе многи ученици, а и ја сама, значајно смо унапредили сопствене дигиталне компетенције.


Платформе и опрема

Еdmodo
Sutori
ZOOM Meetings
Youtube
Discord


Дигитални алати

Timeline.JS
Google sheets
Google drive
Canva


Литература

Илустрована историја света 4: Савремени свет, Београд, 1979.
Калвокорези, Питер, Винт, Гај, Тотални рат, Београд, 1987.
Петрановић, Бранко, Србија у другом светском рату 1939-1945, Београд, 1992.
Николић, Коста, Страх и нада у Србији 1941-1944. Свакодневни живот под окупацијом, Београд, 2002.


Самопроцена часа

На формалан начин, самопроцена није рађена, али сам стално анализирала свој рад и резултате ученика. Такође, на посредан начин самопроцена је рађена кроз неформалне разговоре са педагогом школе и колегама,


Оцена ученика

На самом почетку наставе на даљину, спроведена је анкета у којој је учествовало 52% мојих ученика. Од њих је тражено да процене квалитет задатака из историје. Резултати анкете приложени су у презентацији.
Следеће недеље планирано је да се иста анкета понови.


Опис подршке

Најзначајнију подршку добила сам од своје породице: они су трпели моју нервозу, гледали филмове заједно са мном, решавали задатке и тестове пре него што их пошаљем ђацима и били ослонац и помоћ у борби са технологијом.


Предности и потешкоће за наставнике

Настава на даљину подстиче креативност код наставника - то је њена предност.
Највећа потешкоћа долази од превеликог броја ученика по наставнику.
Да би учење имало смисла потребно стално држати ученике у радном моду, посветити се свакоме појединачно и подједнако и редовно давати повратне информације и оцене.
Са више од 250 ученика - дан је кратак!


Предности и потешкоће за ученике

Учење је мање стресно - то је предност.
Све остало спада у тешкоће: ученик мора бити високо мотивисан, самосталан у раду, добро организован и свестан да треба да учи, јер неучење оставља трајне и тешко надокнадиве последице.
Адолесцентима је то веома тешко, а млађима још и теже.