• ЈПД

#76: Солфеђо: вежба слуха. Свирање ритмичких фигура. Онлајн квиз - познавање лествица

Опште информације

  • Наставник:
    Марко Митровић
  • Назив школе:
    Музичка школа Јосип Славенски, Београд (Врачар)
  • Тип школе:
    Основна
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Београд-Врачар
  • Предмет:
    Солфеђо
  • Одељење:
    II разред
  • Број ђака:
    42
  • Тип часа/наставе:
    Мешовити тип
  • Облик рада:
    Групни рад

Презентација

Nastavna jedinica 7 i kviz.pdf

YouTube

Корисни линкови

https://b.socrative.com/login/student/

 


Циљ и исходи наставе

Вежбање слуха, писмености, ритмичке и мелодијске компоненте кроз опажања и записивање мелодијског диктата. Примена знања Солфеђа на инструмент. Обнављање градива кроз забаван онлајн квиз.


Детаљан опис

Солфеђо: вежба слуха - опажање тонова, мелодијски диктат, опажање интервала и трозвука. Свирање ритмичких фигура. Онлајн квиз - познавање лествица.

На видео-запису који се налази на YouTube платформи налази се распевавање у Це-дур лествици. Затим следи вежба опажања тонова у Це-дур лествици која је припрема за записивање 12 тонова (вежба мелодијског слуха). Након опажања тонова ученици раде мелодијски диктат (записивање мелодије и ритма коју чују). Комплетна израда диктат пропраћена је видео-записом који им приказује шта у датом тренутку слушају и на шта да обрате пажњу приликом слушања. После диктата следи усмена вежба за опажање интервала ради подсећања пре записивања. Записују 5 интервала које чују, такође пропраћено видео-материјалом. Затим је на реду усмена вежба за опажање квинтакорада, такође ради подсећања и утврђивања. Видео-запис их води кроз опажање трозвука.
Домаћи задатак је да пронађу ритмичку фигуру (пунктирана или синкопа) у композицијама које свирају, сниме се и пошаљу. Ученицима ће бити забавно да пронађу ритмичку фигуру у својим нотама, а затим ће се и додатно потрудити да је што боље изведу и додатно вежбају.
На крају се налази линк за онлајн квиз из области лествица. Питања или имају понуђене одговоре или тврдње које ученици треба да означе као тачне или нетачне. Међу понуђеним одговорима увек се крије један који има за циљ да измами осмех ученика. Платформа Socrative им одмах даје до знања да ли су дали тачан одговор и крајњи резултат квиза.


Платформе и опрема

YouTube, gmail, Socrative, рачунар, програм за унос нотног текста, програми за обраду звука и видео-материјала, програми за обраду текста, опрема за снимање звука и видео-материјала, расвета, клавир, нотни папир.


Дигитални алати

Socrative, Presonus Studio One, Adobe Premiere Pro, Word, Adobe Acrobat, Google Chrome, Finale.


Литература

Аутор сам свих примера.


Самопроцена часа

Велики број ученика је одлично урадио вежбе слуха.
Веома су се потрудили око снимања себе како изводе ритмичку фигуру и кажу да им је било забавно да раде онлајн квиз и да су се смејали неким одговорима.


Било је подршке од

Нисам имао/ла подршку


Предности и потешкоће за наставнике

Недостаје непосредан контакт са групом ученика, посебно приликом овакве наставне јединице када наставник свира примере на клавиру а ученици групно и индивидуално дају одговоре па смо у прилици да их усмеравамо и коригујемо. Неопходна је израда аудио или видео записа како ученици не би искључиво гледали текст и изгубили додир са музичком компонентом. Не знам јесу ли приликом израде квиза уживали и да ли су гледали у литературу или свеску.


Предности и потешкоће за ученике

Осећају се зрело и важно баратајући својом електронском поштом и самосталним израђивањем задатака.
Настава Солфеђа је отежана јер веома мали број ученика има клавир код куће, уз који сваки час певамо, вежбамо глас, слух и ритам.
То замењују звучни примери али недостаје вођење наставника, указивање на грешке и напредак што је увек присутно у учионици, а отежано на даљину.


Коментар

У претходном пољу нисам навео ни једну предност за наставника јер је настава музичких предмета, као и књижевности и ликовног, специфична и веома отежана за спровођење на даљину.