• ЈПД

#624: Трансибирска железница - упознавање Русије према властитим могућностима и интересовањима

Опште информације

  • Наставник:
    Слободанка Марковић
  • Назив школе:
    Десанка Максимовић, Београд (Звездара)
  • Тип школе:
    Основна
  • Сектор:
    Јавни
  • Општина:
    Београд-Звездара
  • Предмет:
    Руски језик
  • Одељење:
    8. разред
  • Број ђака:
    83
  • Тип часа/наставе:
    Обрада наставне јединице
  • Облик рада:
    индивидуални

Циљ и исходи наставе

Циљ часа је даље упознавање ученика са Русијом, са Трансибирском ж., развијање интересовања и жеље да путује у Р, развијање свести о величини; учење нових речи и израза, развијање свих видова говорне активности - разумевање прочитаног/писаног текста, слушање, говорење. Ученик примењује раније стечена знања.
Ученик је у стању да: каже шта је Трансиб; зна дужину и правац простирања; разуме значај ове пруге за Русију /3 разлога; користи нове речи и изразе у говору; примењује раније стечена знања.


Детаљан опис

У уводном делу, ученик пажљиво чита упутство за час. Затим прати утврђени редослед активности. који води до реализације постављеног циља и овладавања планираним исходима.
-Ученик проучава (пажљиво и са разумевањем чита и гледа) материјал презентације о Трансиб. железници (у прилогу).
-Гледа видео прилог о Трансибу (https://youtu.be/S0L0Vb-FcOU);
-Чита пажљиво текст на 74. стр. уџбеника (проналази и подвлачи кључне изразе или реченице из текста, које носе најважније информације. Преводи их (користи речник уз лекцију);
-Увежбава читање текста, изговор нових речи – прави аудио снимак свог читања и шаље наставници - не сви (само они који су добили задатак да понове правила читања/изговора, писања), остали – провера преко зума кроз питања и одговоре.
-Ради кратак онлајн тест о Трансибу (може више пута) – линк је дат у гугл учионици - у прилогу часа (http://go.afisha.ru/Cod3xNk)
Ученици раде следеће задатке (и шаљу наставници).
А) Истражују на интернету то што их занима /проналазе нови податак о најдужој железничкој прузи на свету, као допуну ономе што су сазнали из материјала часа *овог задатка су ослобођени они који снимају своје читање;
Б) Помоћу питања се припремају за излагање о Трансибу;
*В) Припремају питања за час преко зума (уколико нешто није јасно).
*Ученици имају могућност да обраде тему на начин који њима највише одговара - према могућностима (доступна је помоћ наставнице, а могу и да истражују сами).


Платформе и опрема

Материјали са интернета - видео лекције РКИ (Руски језик као страни, Знајка, Руски од нуле), ОНЛАЈН ТЕСТОВИ (провера напредовања у области знања о језику, разумевања, читања, слушања, писања, говорења); презентације, задаци, тестови и сл за час - које сам сама осмислила, уџбеник, радна свеска.


Дигитални алати

ЗУМ (час, мотивација, помоћ, разговор, увид у напредовање ученика); ГУГЛ УЧИОНИЦА - постављање материјала, коментари и комуник. (упутство за час и прилози) - за обавезни рад, слободно време/додатни и допун. рад); ТЕСТМОЗ (тестови за утврђивање, проверу), ЈУТЈУБ - аутентичност - говорници, земља (видео лекције, градови и знаменит., филмови, цртани, музика...); ВИБЕР - групе, брза комун., задаци;


Литература

План и програм наставе за 8. разред; стандарди постигнућа и исходи; уџбеник и радна свеска, пажљиво одабрани материјали са руских сајтова.


Самопроцена часа

Самопроцена је вршена након добијања повратне информације од ученика (после сваког часа и након прегледања достављених задатака, после комуникације са ученицима и сл.) - у складу са закључцима су ПРИПРЕМАНИ додатни материјали за мотивацију (креативни и забавни) или за утврђивање и помоћ у учењу (дугачији типови задатака, другачији пиступ и сл.)...


Оцена ученика

Ученици су у коментарисали задатке преко зума (најчешће), давањемкоментара у гугл учионици или преко е-поште и вибера. Изношени су утисци, питања и предлози ученика. 30.5. прослеђен ученицима упитник, у којем су анализирали наставу на даљину, свој и укупни рад наставнице - оценили су свој и рад наставнице, оценом од 1 до 5.


Било је подршке од

Школе


Опис подршке

Школа је подстицала и охрабривала наставнике да користе дигиталне алате и онлајн платформе, нудила и организовала помоћ колегама којима је то било потребно.


Предности и потешкоће за наставнике

Предности: Може да се достави више пратећих материјала, него на часу у школи; час може да се припреми на занимљив начин такође; нема губљења времена на дисциплину ученика и проблеме у одељењу; наставник припрема час у време када њему одговара;
Недостаци: могуће потешкоће код оцењивања писмених радова ученика (које се могу превазићи али је потребно веома много труда и знања, домишљатости наставника), па и код усменог испитивања (могућност да ученик обмањује чак и када је камера укључена)...


Предности и потешкоће за ученике

Предности: Учи у делу дана када је најспремнији за рад; може да прекида и наставља рад; ради темпом који само њему одговара; може да одговара опуштеније (и, уз више врстапомоћи), преписује...; може да се јави свом наставнику у било које време и на било који начин и затражи помоћ у савладавању градива; увек зна када ће бити питан, сем часа на зуму; може да искључи наставника по жељи и потреби;
Недостаци: Мање је директне комуникације, теже је одржати мотивацију - одлагање рада је проблем;


Коментар

Истакла бих најпре важност осмишљавања доброг и јасног упутства за одређени час (за ученике), када је реч о настави на даљину. То упутство мора да садржи јасно истакнут циљ часа и тачно утврђен редослед предвиђених активности којима се ученик води кроз наставну јединицу - од увода до завршног дела - корак по корак, уз препоруку како да користе и када дате прилоге уз час. Добро је увек нешто додати и занимљиво како би се деца заинтересовала за земљу, чији језик уче и мотивисала за учење. У упутству и задацима треба наводити децу на размишљање и закључивање (кад се обрађују наставне јединице из граматике то долази до изражаја), упућивати у истраживачки рад... Не сервирати готове информације и решења које само треба памтити. примењивати Блумову таксономију.
Када се ради о настави страног језика на даљину, веома је важно уз час и материјал који је осмислио и припремио сам наставник, доставити и прилог који садржи говор изворног говорника, да би ученици били у контакту на прави начин са страним језиком (ПОТРЕБНО ЈЕ АНГАЖОВАТИ У ЦИЉУ УЧЕЊА СВА ЧУЛА). То могу бити видео лекције (Руски језик као страни, Руски од нуле и сл.), које прате и обогаћују обрађивану тему/наставну јединицу, нпр. из језика, граматике - будуће време, бројеви, глаголи кретања и сл. Уколико се ради о теми, нпр. Москва (знаменитости града, центар, Кремљ, Црвени трг...), треба доставити одабране снимке са јутјуба који приказују оно о чему се говори, уз коментаре и причу аутентичног говорника.
Веома је занимљиво и корисно поставити и пригодни цртани филм, филм, музику из филма (нпр. у уџбенику за 6. разред у задатку треба спојити стрип сличице са текстом и оформити бајку - може се као помоћ приказати та иста бајка у виду руског цртаног филма, или - у уџбенику за 7. разред се у тексту даје приказ филма, а тај исти филм се може поставити и за гледање у гугл учионици. Ако је реч о младима, приказати места окупљања младих и сл. - увек уз сваку наставну тему пронаћи пригодни материјал са изворним говорницима и материјалом... Већи део ученика са задовољством ради и онлајн тестове за вежбање (одмах добију одговор, раде исти тест више пута, раде више различитих тестова). Директна комуникација са ученицима током наставе на даљину нема алтернативу, мислим да је немогуће без ње, када је страни језик у питању, достићи прописане исходе. Такође је потребно ученицима допустити самопроцену властитих постигнућа, али и оцену рада наставника, давање коментаре о задацима и материјалима за час, могућност учествовања у постављању властитих прилога за час. Ученицима треба дати слободу да кажу шта им се допада, а шта не и према томе усмеравати и кориговати свој рад, што је најбоља мотивација за ученике (они учествују у самој организацији часа, усмеравају рад наставника - питани су за мишљење о раду самог наставника, имају увек могућности за интервенције и кориговање захтева наставнице; сами проналазе своје прилоге и укључују их (уз консултације са наставницом). Заинтересовани ученици раде веома вредно, слабији имају свој темпо рада и помоћ наставнице у сваком тренутку.